V Brně lze o víkendu potkat legendárního Emersona Fittipaldiho

Praha/Brno - V 70. letech bylo jeho jméno synonymem rychlosti. Legendárního Brazilce Emersona Fittipaldiho, kterého jeho fanoušci mohou spatřit v neděli v Brně na seriálu A1 Grand Prix, dodnes zná celý motoristický svět. Do Brna zavítal poprvé v srpnu 2006, kdy v kokpitu F 3000 jedno kolo Masarykova okruhu zajel za 1:54,9 minuty, zatímco český pilot Jaroslav Janiš byl tehdy rychlejší pouze o 3,9 sekundy.

Mistr světa z let 1972 a 1974, který byl ve čtvrtek hostem zpravodajské relace Události, komentáře, dodnes jezdí ve veteránských závodech GP Masters. Fittipaldi drží jako jediný závodník primát v tom, že ke dvěma triumfům ve formuli 1 přidal i dvě prvenství v nejslavnějším zámořském závodě 500 mil Indianapolis.

Fittipaldi vstoupil do formule 1 v roce 1970. S vozem Lotus získal hned při svém druhém startu v německém Hockenheimu body za čtvrté místo. V sezoně tehdy odjel pět velkých cen a největší šok připravil soupeřům v americkém Watkins Glenu, kde zvítězil. Jeho prvenství tehdy pojistilo titul Rakušanovi Jochenu Rindtovi, který se měsíc předtím zabil v italské Monze.

Fittipaldi prokázal talent i v další sezoně, kdy stál třikrát na stupních vítězů. Jeho triumf ale přišel až v roce 1972, kdy se v 25 letech stal nejmladším mistrem světa. O toto prvenství jej připravil až v roce 2005 Španěl Fernando Alonso. Šampiónem se stal Fittipaldi ještě v roce 1974, dvakrát byl rovněž vicemistrem světa.

V roce 1976 překvapil motoristickou veřejnost, když na vrcholu úspěšné kariéry opustil McLaren a začal jezdit v brazilském národním týmu svého bratra Wilsona Copersucar-Fittipaldi. Auto mělo do kvalit špičkových týmů ale hodně daleko a Fittipaldi po pěti letech trápení, kdy jeho nejlepším výsledkem bylo druhé místo v Brazílii 1978, svou kariéru ve formuli 1 ukončil.

Úspěchy slavil i později v zámořské sérii Indy. Nejlépe se mu vydařila sezona 1989, kdy vyhrál celý seriál i kultovní podnik 500 mil Indianapolis, v němž pak zvítězil ještě v roce 1993.

Vážné havárie se mu dlouho vyhýbaly. Těžká nehoda přišla až v roce 1996 v Brooklynu, kdy po kolizi v rychlosti téměř 370 km/h narazil do zdi. Utrpěl zlomeninu sedmého obratle a velmi vážně mu hrozilo ochrnutí. „Vypadá to na poselství od Boha, abych přestal jezdit,“ uvažoval na nemocničním lůžku silně věřící Fittipaldi.

Zanedlouho čelil dalšímu smrtelnému nebezpečí. „Bůh mi pomohl i ve velmi těžké situaci, kdy jsme s pětiletým synem spadli s naším letadlem do močálu a čekali 11 hodin, než nás našli. Stal jsem se ještě silnějším křesťanem. Byl to životní zlom pro mě i pro mého Luku,“ říká a dodává: „Jsem šťastný, že mohu chodit, při obou haváriích jsem mohl ochrnout.“

Emerson Fittipaldi se narodil 12. prosince 1946 v Sao Paulu. K automobilovým závodům ho přivedl otec, který patřil v Brazílii k předním motoristickým žurnalistům. V patnácti letech Emerson pracoval jako mechanik u motokár a na nich také prvně závodil. Zlom přišel v roce 1967, kdy se na nejmenším čtyřkolovém vozítku stal brazilským šampiónem, což mu otevřelo cestu do britské formule Ford.

V současnosti se tento otec pěti dětí angažuje v brazilském týmu A1 GP, podniká a stále závodí. Mimo jiné také vlastní plantáže pomerančů, rafinerii na výrobu ethanolu a postavil nákupní centrum v Miami.

Jméno Fittipaldi má ve formulovém světě dalšího zástupce. Mezi piloty formule 1 se objevil synovec dvojnásobného mistra světa Christian Fittipaldi.