Letouny Casa C-295M používá španělské i polské letectvo

Vizitka letounu Casa C-295M, jejichž nákup pro českou armádu dnes schválila vláda v demisi:

Charakteristika
Hornoplošník poháněný dvěma turbovrtulovými motory, určený k přepravě vojáků a nákladu.

Historie
Stroj vznikl vylepšením letounu Casa CN-235, který poprvé vzlétl už v roce 1983. Proti svému předchůdci, vyvinutému ve španělsko-indonéské spolupráci, má model C-295M prodloužený trup a výkonnější pohonné jednotky. Díky tomu unese o polovinu více nákladu než starší typ. Modernizovaný stroj, který nyní dostane i české vojenské letectvo, se poprvé ocitl ve vzduchu v roce 1998.

Rozměry a výkony
Délka 24,5 metru, výška 8,6 metru, rozpětí křídel 25,81 metru. Užitečná hmotnost 9250 kg. Cestovní rychlost 480 kilometrů za hodinu, dolet 5630 kilometrů.

Kapacita
Kromě dvou pilotů může stroj přepravovat 71 vojáků (v maximálním rozvržení ještě o čtyři více) nebo 24 zraněných se zdravotním doprovodem. Po jednoduché úpravě na nákladní verzi může C-295M přepravit tři lehká terénní vozidla.

Uživatelé
Prvním zákazníkem, který převzal letouny C-295, bylo v roce 2000 španělské vojenské letectvo. Nyní je mají ve výzbroji i Finsko, Portugalsko a Polsko, mimo Evropu pak Alžírsko, Brazílie a Chile. Vedle transportní verze existuje i typ C-295 Persuader určený pro námořní hlídkovou službu, který provozují ozbrojené síly Alžírska, Portugalska a Chile.

Ostatní
- Koncem ledna loňského roku havaroval jeden z polských strojů Casa C-295M při pokusu o přistání u letiště Miroslawiec východně od Štětína. Při neštěstí, které zavinila chyba posádky během manévru za špatného počasí, zahynulo 20 lidí.

- Nedávno řešilo náhradu za sovětské antonovy i slovenské letectvo, koncem loňského roku v tendru, kterého se účastnilo i evropské konsorcium EADS s typem Casa C-295M, zvítězil italský stroj Alenia C-27J Spartan.