Pro nás byl Bin Ládin bezvýznamný dávno, říká brněnský muslim

Brno - Před čtrnácti dny společně s dalšími muslimy v Brně přijali zprávu o konci Usamy bin Ládina stejně jako ostatní lidé. A i když jeho smrt rozhodně neslavili v ulicích jako Američané, přinesla jim novou naději. Doufají, že jeho odchod ze světové scény uvolní napětí ve vztazích muslimů a nemuslimů. A že nezemřou rukou mstitelů další lidé. „Věřím, že už se nebude mluvit o tom, že mají muslimové svého vůdce, který je pro ně důležitý v boji proti zbytku světa. Jeho fyzická smrt pro nás žádným dramatem není. Pro každého slušného muslima zemřel dávno, když se přihlásil k prvnímu teroristickému útoku, při němž zemřeli civilisté. Zabít nevinného člověka je proti islámu,“ prohlásil Muneeb Hassan Alrawi, spoluzakladatel Islámské nadace v Brně.

Přesto, nebojíte se pomsty, vždyť Taliban už zaútočil na polovojenskou akademii v Pákistánu.

Z toho mám samozřejmě strach a souvisí to s tím, jak Ládina Američané zlikvidovali. Kdyby ho totiž zajali a postavili před soud, musel by se obhájit a a promluvil by. Tím by se vzala z rukou zbraň všem, kteří mají pochybnosti. Plán zlikvidovat ho, tak jak jej postupně odkrývají média, dává pochybovačům do rukou argumenty, že chtěli Američané něco skrýt a zbytečně z něj udělali mučedníka. Nepomohli si podle mého názoru ani tím, že jej pohřbili do moře. Je to nedůstojné pro jakéhokoliv člověka, ať to byl sebevětší darebák.

A co říkají ostatní brněnští muslimové?

Doufají, že se nebudou jeho věrní mstít. A především hledí do budoucnosti. Asi Vám to bude připadat zvláštní, ale nás Bin Ladin nezajímá. Pro nás je nejdůležitější, jak dopadnou revoluce v arabských zemích, zda v nich zvítězí svoboda a demokracie nad polovojenskými diktaturami podporovanými americkými financemi a zbraněmi. To je to nejdůležitější. Tamní lidé prostě pochopili, že vzepřít se masově vlastním vůdcům je pro svobodu důležitější, než si hledat vnějšího nepřítele a mstít se mu na jeho nevinných příslušnících, nevinných lidech.

Ale o osvobození od vlivu Západu kdysi mluvil Bin Ládin také. Byl pro muslimy v té době, před dvaceti lety, ikonou?

Samozřejmě byl. Uvědomte si, že šlo o bohatého Araba, který šel dobrovolně bojovat za Afgánce proti sovětským okupantům. Vzdal se života v bohatství, aby bránil něčí zemi. Ještě i poté, co se z Afgánistánu vrátil a začal po svých vlastních zkušenostech s Američany, kteří ho podporovali, hovořit o tom, že se musí arabský svět zbavit jakéhokoliv cizího vlivu a demokratizovat se, byli z něj lidé nadšení. Hovořil o svobodě, o nezpronevěřování se Koránu. Byl ikonou. Jenže se nehodil svými názory do tehdejšího scénáře rodin diktátorů, které se v sedmdesátých letech s podporou Západu dostaly k moci jako třeba Mubarak. Oni nepotřebovali, aby se muslimové osvobodili a spolurozhodovali o tom, kam bude směřovat jejich země. Potřebovali zůstat u moci. A tak jej spíše odsoudili jako svoji opozici. A když jej nepřijali oni, začali ho obklopovat lidé, kterým šlo o dosažení svých cílů násilím. Pak začal zabíjet a v ten okamžik bylo pro většinu muslimů po ikoně.

Evropané to tak ale nevidí, myslí si, že je pro muslimy důležitý.

Ano, s tím se setkávám stále. Ale věřte mi, 97 procent muslimů je proti násilí. Samozřejmě, že stejné procento lidí nechce, aby se Spojené státy vměšovaly do jejich politiky, ale stejné procento je proti způsobu, jakým to chtěl vymoci Bin Ládin, zabíjením nevinných. Přirovnal bych to k tomu, co dělala v posledních letech své existence IRA. Co ale byla? Pár pohlavárů a pár stovek stoupenců, ale ostatní Irové s nimi nechtěli mít nic společného, chtěli mít klid. A o to stejné jde dnes při revolucích v arabských zemích, moci normálně v klidu žít, mít svá práva, moci volit své představitele ve svobodných volbách, moci veřejně kritizovat, mít svobodná média. Ano, jistěže má Bin Ládin tisíce příznivců, ale muslimů je jedna a půl miliardy a s násilím absolutně nesouhasí. Bin Ládin muslimům velmi uškodil, zneužil islám a teď se jen těžko budou slušní muslimové zbavovat v očích nemuslimů nálepky teroristů.

Muneeb Hassan Alrawi

Pochází z iráckého Bagdádu, odkud přišel do Brna v roce 1985. Původně chtěl studovat v Německu, nakonec vystudoval elektrotechniku na Vojenské akademii a do své rodné země se už nevrátil.

Začal podnikat s náhradními díly na traktory a podobným zbožím, čímž se živí dodnes.

V roce 1994 se stal spoluzakadatelem Islámské nadace v Brně a od roku 1999 stojí v jejím čele. Zasloužil se velkou měrou také o vybudování první mešity v České republice, která byla otevřena v červenci 1998 v brněnské Vídeňské ulici.

V březnu před dvěma lety byl zvolen předsedou Ústředí muslimských obcí České republiky, a stal se tak představeným českých muslimů.

Dlouhodobě se snaží prosazovat bezproblémové soužití muslimů s většinovou společností a vzájemné dobré vztahy a toleranci. Jako jeden z mála českých muslimů odsoudil útoky z 11. září.

Předloni v létě ohlásil, že by muslimové rádi v Brně vybudovali novou, větší mešitu. Proti tomuto záměru se zvedla vlna odporu v čele s jihomoravskou KDU-ČSL a také nově náměstka brněnského primátora Roberta Kotziana. Muslimská komunita přesto pokračuje v hledání vhodného místa pro její stavbu.

Je ženatý, za manželku si vzal uprchlici z Bosny. Má tři syny.

Cítíte to i Vy v Brně?

Samozřejmě. Jen se podívejte na názory na to, když jsem před čtyřmi lety prohlásil, že bychom v Brně potřebovali větší mešitu. Ještě nemáme ani pozemek, či případně starší budovu a jen jsme řekli, že by se nám zdálo dobré místo v Křenové ulici, a už se zvedla vlna odporu. A dokonce mezi představiteli Brna, kteří nám před lety postavit první mešitu neblokovali. Po jedenáctém září se vše změnilo a najednou jsme začali být nebezpeční. Přestože žijeme úplně stejně jako před tímto osudným datem.

A divíte se jim, třeba se prostě jen bojí islamizace, toho, že muslimové chtějí ovládnout jejich území, tak, jak to hlásají ti nejhlasitější…

Ano, to slyším pořád. My ale nic ovládat nechceme. Chceme v téhle zemi jen vklidu žít, mít možnost praktikovat naše náboženské rituály, vychovávat děti.

Když mluvíte o větší mešitě, proč ji vlastně potřebujete? Je v Brně opravdu tolik praktikujících muslimů, kteří se do první mešity ve Vídeňské ulici nevejdou?

V Brně žije asi tisíc muslimů. Mnozí z nich vůbec nepraktikují a mnozí se modlí doma, ale takových dvě stě padesát potřebuje chodit ke společným modlitbám. Společný obřad má laicky řečeno prostě svoji větší sílu. A když se chceme sejít všichni, musíme si pronajmout nějaký kulturní sál.

Jenže se především na internetu množí hlasy, že tím chcete posílit svoji vlastní pozici v muslimské obci. Jste prý takový brněnský Saddám a spousta muslimů s Vámi v čele nesouhlasí.

Tyto teze šíří jeden český muslim, kterému jsme u nás v mešitě nedali práci. Jsou to nesmysly, zeptejte se brněnských muslimů. A pokud jde o moji pozici v čele Islámské nadace v Brně, dělám ji proto, že ji nikdo jiný nemá zájem dělat. Připadá Vám to divné? To se nedivím. Ale je to skutečně jednoduché. Ve své pozici jsem pořád proto, že se nepřihlásil nikdo, kdo by byl mým protikandidátem při volbě. Víte, ona je to hlavně práce a nikomu se do ní moc nechce. Brněnští muslimové chtějí žít svůj obyčejný život a práce navíc je nezajímá stejně jako Čechy. Chtějí mít svůj klid, žádné starosti. I já už bych chtěl mít klid a byl bych rád, kdyby to zase dělal někdo jiný.

Vraťme se ale k těm kritickým hlasům. Říkají, že nadace nemá peníze a chce stavět mešitu za dokonce 150 milionů. Kde na to vezmete?

Uděláme sbírku. Když jsme hledali pozemek pro první mešitu, taky jsme neměli nic. Až bude potřeba na ni sehnat peníze, muslimové se poskládají a třeba nám pomohou bohatí muslimové nejen ze Saudské Arábie. To autorovi internetových diskuzí proti mé osobě také vadí. A já se ptám, proč by mělo vadit, že si na novou mešitu pořídíme peníze také ze Saudské Arábie? Chceme o její stavbě normálně informovat, nechceme ji zbudovat tajně. Snažíme se být otevření.

A jak se Vám tedy v Brně žije?

Když si odmyslíme to, že si občas musíme vyslechnout komentář, jak jsme divní, jak jsou ženy s pokrývkou hlavy pod tvrdou nadvládou muslimských mužů a taky, že jsme teroristi, tak dobře. Já muslimům vždycky říkám, musíte to překousnout. Přece nebudu vytvářet pocit strachu a neustále se proti nemuslimům vymezovat. Stali by se z nás otroci a vyvolávalo by to jen nevraživost. Nechci, aby naši lidé podrážděně reagovali na sebemenší excesy třeba v trolejbusu. Prostě nechci, aby žili s pocitem ohrožení, protože jinak se zde nebudou cítit dobře. A o to přece jde.

  • Muneeb Hassan Alrawi autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2551/255036.jpg
  • Muneeb Hassan Alrawi v mešitě při rozhovoru se studenty autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2551/255034.jpg
  • Muneeb Hassan Alrawi představuje tradiční slavnostní oděv pro muže autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/26/2551/255035.jpg