Kontrola uvolněných šroubů: Nejhorší jsou tratě na jižní Moravě

Praha – Mimořádná kontrola Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC), do které se zapojilo přes 400 pracovníků, odhalila, že jsou největší nedostatky na jižní Moravě. Kontrola se zaměřila hlavně na uvolněné šrouby, které upevňují kolejnice k pražcům. Největší problémy zjistili odborníci na trati z Brna do Přerova, jejich odstranění potrvá zřejmě do srpna a bude stát 150 milionů korun. Zatím ale budou muset vlaky na destíkách úseků jezdit sníženou rychlostí.

Mimořádnou prověrku železničních tratí nařídilo vedení SŽDC poté, co na začátku května na Vyškovsku zřejmě kvůli uvolněným šroubům a jejich nedostatečné kontrole vykolejil nákladní vlak. Drážní pracovníci prohlédli všechny tuzemské tratě, speciální pozornost byla ale věnována právě úsekům, kde se používají šrouby.  

„Kontrola ukázala, že nejhorší situace na celostátních tratích je v oblasti jižní Moravy. Na trati z Lanžhotu na státní hranici byly zjištěny uvolněné šrouby na 50 až 70 procentech upevňovadel,“ uvedla SŽDC. Na trati z Brna do Přerova se podíl uvolněných šroubů v jednotlivých úsecích pohybuje od 15 do 65 procent. Uvolněné šrouby byly zjištěny také na trati z České Třebové do Bohumína, z Uherského Brodu do Újezdce či z Ústí nad Labem do Chomutova. 

Na 50 úsecích tratí jsou povolené šrouby (zdroj: ČT24)

V problematických úsecích jezdí vlaky sníženou rychlostí, díky tomu je podle ředitele odboru provozuschopnosti SŽDC Ivana Jágra provoz bezpečný, na
některých tratích ale mohou vlaky nabírat zpoždění. Návaznost jízdních řádů
by ovšem podle Jágra neměla být narušena. Úseky pomalých jízd totiž
většinou nejsou příliš dlouhé, takže dopravci tato zpoždění mohou zpravidla
snížit. Většinu zjištěných závad v upevnění kolejnic plánuje SŽDC odstranit
v červenci a srpnu. "Až na několik výjimek bude mimořádná údržba dokončena
během letošního roku," podotkl Jágr.

Šrouby se používají na zhruba 2 700 kilemetrech

Při mimořádné kontrole, do které se zapojilo více než 400 pracovníků, byly prověřeny všechny tuzemské železniční tratě. Speciální pozornost byla věnována přibližně 2 700 kilometrům tuzemských železničních tratí, na kterých jsou použity šrouby.   

Nehoda nákladního vlaku se stala 5. června po poledni, kdy u Topolan na Vyškovsku vykolejilo 13 z 25 prázdných vagonů na uhlí nákladního vlaku. Škody se odhadují na 1,4 milionu korun. Na uvolněné šrouby upozornila po nehodě drážní inspekce. Z funkce byl pak odvolán náměstek generálního ředitele SŽDC zodpovědný za úsek provozuschopnosti dráhy Josef Novobilský. Odvolán nebo postaven mimo službu byl kvůli nehodě rovněž provozní náměstek v Brně, přednosta správy tratí v Brně, traťmistr a vrchní mistr.