Brno - V kryptě katedrály sv. Petra a Pavla v Brně dnes začala výstava, která provede návštěvníky pochmurnou historií rajhradského kláštera. Ten byl téměř tisíc let duchovním centrem nejen pro Moravu, ale i pro celý český stát. Nezájem minulého režimu ale dovedl památku do dezolátního stavu. Výstava s podtitulem Zmrtvýchvstání kláštera se snaží návštěvníkům přiblížit, jak složitá byla obnova tohoto kulturního a duchovního dědictví.
Výstava přibližuje zmrtvýchvstání rajhradského kláštera
Vyhrocený kontrast mezi bohatou duchovní historií a téměř naprostou devastací po zásahu totalitní moci představuje rajhradský klášter jako místo s dramatickým osudem. Po internaci benediktinského řádu v 50. letech začalo pro klášter čtyřicetileté období temna.
„Zmrtvýchvstání se vztahuje až ke dvacátému století. V době, kdy klášter byl vystaven největší devastaci v celých svých dějinách, kdy v něm působila armáda a zanechala jej začátkem devadesátých let dvacátého století v opravdu zuboženém stavu,“ uvedl autor konceptu výstavy a ředitel Diecézního muzea Karel Rechlík.
Kromě obnovy památky se výstava zaměřuje i na mimořádný význam kláštera pro vzdělanost českého státu, kterou dokumentují originální umělecká díla z klášterních sbírek a vzácných rukopisů.
Návštěvníci ale nemusí stát pouze stranou vystavených exemplářů. Kopie Žaltáře královny Elišky Rejčky ze 14. století je všem připravena k prolistování. Mezi nejatraktivnější exponáty patří i původní sochy. „Návštěvníci můžou vidět také fragment z původní sochařské výzdoby kostela. Je to jeden z lotrů, kteří byli ukřižování na kalvárii spolu s Kristem,“ popsala kurátorka výstava Hana Polívková.
Expozice v kryptě katedrály sv. Petra a Pavla na Petrově je pokračováním trojlístku výstav věnovaných tvůrčímu přínosu architekta Jana Blažeje Santiniho Aichela pro celou Moravu. Po představení Křtin v minulém roce plánuje Diecézní muzeum v Brně přiblížit ještě Žďár nad Sázavou.