V Olomouci řešili integraci romských žáků do praktických škol

Olomouc - Průlomové setkání - tak hovoří pedagogové o včerejší schůzce v Olomouci. Tématem je zařazování romských žáků do praktických škol. Státním úředníkům se nelíbí, že ve speciálních třídách pro žáky s lehkým mentálním postižením končí zbytečně mnoho romských dětí. Lidé z pedagogicko -psychologických poraden i ředitelé škol ale tvrdí, že to není pravda. Podobné třídy dětem údajně pomáhají. Psychologové jsou přesvědčeni o tom, že integrace za každou cenu může být pro žáka kontraproduktivní a může vytvářet řadu psychických problémů. Výzkumy tvrdí, že v České republice navštěvuje školu pro děti s lehkým mentálním postižením každé třetí romské dítě. U neromských dětí jsou to dva žáci ze sta.

Průměrně patnácti dětem ročně doporučí poradna, aby se zařadily do třídy praktické školy v Olomouci. Ředitel Dan Blaha je přesvědčen o tom, že tito žáci k nim přicházejí oprávněně. Navíc rodiče si často takové zařízení sami vyžádají. „Mají výukové problémy a vyžadují individuální péči, kterou základní škola při počtech žáků, které tam jsou, jim není schopna standardně nabídnout - jen za pomoci asistentů a zvýšeného úsilí,“ myslí si.

„Metody umísťování do škol v žádném případě diskriminační nejsou, kdybyste se zeptali, kolik má poradna romských dětí, tak to nejsme schopni identifikovat z našich záznamů,“ hájí se ředitel Pedagogicko-psychologické poradny Olomouckého kraje Lubomír Schneider.

Ze studií ministerstva školství ale vyplývá, že počet romských dětí ve školách s lehkým mentálním postižením je nepřiměřený. Systém by se proto měl od základů změnit. Stát chce například více přispívat na asistenty pedagogů na běžných základních školách nebo na doučování.

„Rádi bychom posílili běžné základní školy, tak aby dokázaly pracovat s dětmi, které mají například sociální znevýhodnění a potřebují nejrůznější typy podpůrných opatření. Také bychom chtěli pomoci předškolním zařízením, aby dokázali s touto skupinou dětí pracovat, a také bychom chtěli, aby se tento systém lépe provázal,“ říká náměstkyně ministra školství pro sociální programy ve školství Klára Laurenčíková.

  • Děti ve škole autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1469/146807.jpg
  • Děti ve škole autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1469/146808.jpg
  • Děti ve škole autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1469/146809.jpg