Kolona českých aut před čerpací stanicí. Místo – polské Chalupki. Litr nafty a benzínu šplhající k 36 korunám vyhnal motoristy z kraje za hranice. „Dá se říct, že jsem s kvalitou benzínu spokojená, jezdím sem nárazově, když mám cestu kolem a rozdíl je dvě, někdy až tři koruny,“ pochvaluje si jedna z českých řidiček. Příval motoristů z Moravskoslezského kraje potvrzují také čerpadláři polských benzinek. „Kupují naftu, benzín, olej, vodu do ostřikovačů. Nejvíce jich jezdí v pátek, v sobotu a v neděli,“ říká Gosia Wlodarczyk. Podle odborníků se na stále rostoucí ceně pohonných hmot podílí více faktorů. Rostoucí cena ropy, slábnoucí koruna, ale zejména daňová zátěž. Ta je u nafty a benzínu v případě České republiky téměř šedesátiprocentní. A v Evropské unii šestá nejvyšší.

Reportáž Pavly Daňkové
„Jediným možným řešením snížení té cenové hladiny je pokles sazby spotřební daně,“ tvrdí vedoucí České asociace petrolejářského průmyslu Václav Loula.
„Momentálně neplánujeme snižovat spotřební daně, nemyslíme si, že by to přineslo ty kýžené efekty,“ reaguje ministerstvo financí. Zatímco v Polsku jde koupit litr benzínu až o pět korun levněji, kousek za slovenskými hranicemi zaplatí motoristé ještě o korunu více než v České republice. Už za týden bychom ale naše východní sousedy mohli podle odborníků dohnat. Cena pohonných hmot totiž dále poroste. Do konce týdne možná za litr zaplatíme o další korunu navíc.