Poznatky o dinosaurech jsou dnes mnohem dál než dříve

Praha – Mnoho lidí bylo a je v období dětství i v pokročilejším věku fascinováno světem dinosaurů. Každý takový nadšenec si zcela určitě prohlížel obrázky Zdeňka Buriana a viděl film Cesta do pravěku. Jedním takovým je i Vladimír Socha, který je autorem několika knih o pravěku a také pedagogem. O tom, jaké jsou v současnosti poznatky o tomto pradávném světě, se podělil i s diváky ČT24.

Za posledních dvacet let se vědecké poznatky o dinosaurech až zpadesátinásobily. Ohromným způsobem přibylo popsaných druhů a znalostí o nich. Důležitým poznatkem je podle Sochy také vyvrácení teorie, že dinosauři byli evolučním omylem přírody. Dnes se totiž ví, že to byla nejúspěšnější skupina živočichů vůbec, která vládla pevninám planety Země 170 milionů let.

V období vlády této dominantní skupiny živočichů živořilo v jejich stínu spoustu jiných živočichů včetně savců. „Dinosauři v podstatě odsunuli vývoj člověka o několik milionu let. Až po jejich vymření na konci druhohor, mohla se znovu rozběhnout evoluční radiace savců,“ říká Socha.

• Archeologický nález dinosaura zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/34/3303/330284.jpg
  • Výstava dinosaurů zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/34/3303/330283.jpg
  • Zkoumání dinosauřích kostí zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/34/3303/330282.jpg
  • Kostra dinosaura autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2740/273947.jpg

V současnosti je popsáno na 800 druhů dinosaurů

Kolik druhů dinosaurů je doposud popsáno je odlišné autor od autora. Většina paleontologů odhaduje, že existovalo několik tisíc až desítek tisíc dinosaurů. V současné době je prokazatelně popsáno na 600 až 800 druhů. Pro srovnání nárůstu znalostí je nutné podotknout, že před sto lety bylo známo 150 druhů.

Prokazatelné nálezy dinosauřích fosilních pozůstatků byly objeveny i na území Česka. Známy jsou dvě stopy, kde první byla objevena v devadesátých letech. Má čtrnáct centimetrů na délku a patřila menšímu 2 až 3 metry dlouhému masožravému dinosaurovi, který lovil menší kořisti a žil v suché až pouštní oblasti z dob svrchního triasu asi před 215 miliony let.

Objev druhé stopy je z loňského roku, která patřila býložravému dinosaurovi ze skupiny ornitopodů. Nejvýznamnější je ale nález stehenní kosti v roce 2003, patřící také býložravému druhu ornitopodniho dinosaura. Byla to podle Sochy trpasličí forma dinosaura, který žil před 95 miliony let v období svrchní křídy.

Barva dinosaurů je pouhou fikcí, ale…

To, jak se usuzuje na barvě dinosaura, je pouhou fikcí takzvaného paleoartisty. „Je to z 99,9 % fikce,“ konstatuje Socha. Ve skutečnosti jsou známy barvy jen dvou druhů druhohorních dinosaurů. V roce 2010 se totiž podařilo analýzou neuvěřitelně zachovalých zbytků melanozomu identifikovat barvu u dvou druhu čínských dinosaurů. U prvního bylo zjištěno, že měl žíhaný oranžovo-bílý ocas (pocházel z období před 125 miliony let) a druhý z období před 160 miliony let měl zbarvení, jako dnešní datel.

Co se jmen týče, ty byly podle Sochy ze začátku udělovány na základě nějakých fyzických rysů či anatomických zvláštnosti. Dnes s přivívajícími druhy se objevují nové kategorie a dinosauři dostávají jména například z mytologie určité oblasti, kde byly nalezeny pozůstatky nebo například podle nářečí.

Rozhovor s Vladimírem Sochou (zdroj: ČT24)