Mouřínov se opět připravuje na mistrovství ve vábení jelenů

Chybí jim pořádná silnice, ale zato mají „zaručený“ plán, jak si omotat politiky kolem prstu. Slivovicí, pečenými klobásami nebo třeba (ne)pravou Ilonou Csákovou. Na návštěvu do malé moravské vesničky Mouřínova, kde se zrovna chystá velké mistrovství Evropy ve vábení jelenů, zve diváky první program České televize v úterý 26. března ve 20 hodin reprízou snímku brněnského studia Muži v říji.

Spoluautoři námětu – režisér Robert Sedláček a herec Martin Trnavský – přiznávají, že původně chtěli natočit film o ruských rybářích. Psaní jim ale nešlo od ruky a po čtrnácti dnech marného snažení před sebou měli jen hromadu počmáraných papírů. Jenomže jak už to tak bývá, múza často překvapí ve chvíli, kdy by ji člověk čekal nejméně. Místo do Ruska tak scénář najednou odbočil na Vyškovsko a rybolov nahradila originálnější disciplína – troubení na jeleny. Tak vznikla nahořklá tragikomedie, která staví rozmary poklidně plynoucího života na vesnici do kontrastu se satirickým zobrazením politické moci.

Česko jako jedna velká vesnice

Mouřínovští žijí ve svém vlastním uzavřeném světě, do kterého nevede ani pořádná silnice. Jak rádi by ale byli „průjezdní“! Místní starosta Hanáček (Pavel Zedníček) proto využije svých známostí přes kamaráda, který se stal ministrem zemědělství (Jiří Lábus). Uspořádá mistrovství Evropy ve vábení jelenů a pozve na něj premiéra (Igor Bareš). Doufá, že ministrova přímluva v kombinaci s bodrým moravským pohostinstvím bude účinným lobbingem a podaří se mu předsedu vlády přesvědčit, aby našel ve státní kase peníze na vyasfaltování polní cesty.

Ospalá vesnička tak ožije velkolepými přípravami, které se neobejdou bez mnoha úsměvných zádrhelů. To všechno graduje právě ve chvíli, kdy do Mouřínova konečně přijíždí skupina vládních činitelů a jejich poskoků. Přešlapy vesničanů se však spojují v něco víc než pouhou grotesku. Záměrem autorů bylo vytvořit karikaturu české společnosti. „Jsme národ hloupých Honzů. Celá Česká republika je malá vesnice a my se jako vesnice chováme i v Evropě,“ říká otevřeně Martin Trnavský.

Film z dílny brněnského studia České televize měl premiéru v srpnu 2009. Na televizních obrazovkách ho diváci viděli poprvé loni v lednu.

Ukázka z filmu (zdroj: ČT24)

Zeptali jsme se herce a spoluautora námětu Martina Trnavského

Na co z natáčení Mužů v říji doposud rád vzpomínáte?

Natáčení v Mouřínově pro nás bylo velice příjemné především díky tomu, jak vřelý vztah mezi námi a jeho skutečnými obyvateli vznikl. A přetrvává dál. I po natáčení jsme u nich v kulturním domě třikrát byli hrát divadlo, vždy tam bylo plno a skvěle jsme se tam bavili. Po vystoupení si nás všichni ti vesničané okamžitě „rozebrali“, odvedli si nás do svých domovů, každý nám musel dát ochutnat tu svou slivovici… Kdyby toto naše družení mohl někdo natáčet, tak ty historky, co odtud máme, by snad samy vydaly na celý další film.

Uvažujete snad o pokračování?

No… Robert (Sedláček – pozn.red.) teď zase něco vymýšlí. Má nějaký nápad, který mi zatím řekl jenom mezi čtyřma očima. Uvažujeme o další podobné spolupráci a rádi bychom se drželi právě toho námětu venkova. Ale bylo by to spíš velice volné navázání. Každopádně on má teď hodně jiné práce v České televizi a časově dost nestíhá. Takže se teprve ukáže, jestli nám to vůbec vyjde.

Která scéna podle vás byla nejobtížnější? Co třeba ta, kdy jste musel tlačit auto z kolejí před přijíždějícím vlakem? Byl v tom i nějaký adrenalin?

Ta scéna se především točila devět hodin. Pak se musela složitě stříhat, každopádně si myslím, že se to povedlo. Vznikla z toho opravdu pěkná dynamická scéna, která se podle mě lidem snad i nejvíce vryla do paměti.

Od natáčení uběhly už skoro tři roky. Jak dnes s odstupem vnímáte prvotní reakce lidí na tento film?

Myslím si, že v kině se film líbil, měl úspěch, ale naopak v televizi asi pak nezapůsobil tak dobře jako na plátně. Řekl bych, že spousta televizních diváků ten film možná úplně nepochopila, což je škoda. Je to asi spíš film dělaný na velký formát, na malé obrazovce možná divák vnímá víc jednotlivé scény, ale nespojí se mu to tak v jeden celistvý obraz té vesnice. Určitě ale hodně zafungovala postava premiéra, kterého skvěle zahrál Igor Bareš. Je to takový obraz politika, který má moc, ale přitom je sám také jen figurkou.