Velký malý kluk

Jakkoliv jej lidé znali především jako autora populárního loupežníka Rumcajse, zasvěcení vědí, že to byl všestranný výtvarník a filmař, který svou tvorbou v mnoha ohledech předešel pozdější následovníky. Premiéru dokumentu režiséra Petra Lokaje z cyklu Příběhy slavných uvede Česká televize o Velikonočním pondělí 9. dubna 2012 na ČT2 v 17:55 hodin. Na Radka Pilaře v něm vzpomínají jeho příbuzní, přátelé i spolupracovníci.

Od roku 1965 se každý den večer ve vysílání České televize ozývá stále stejný pozdrav dobrého večera. Nejstarší televizní znělka přivádí na obrazovku Večerníčka. Dnešní děti už asi nevědí, že jeho otcem byl výtvarník Radek Pilař. Televizní animované pohádky mu poskytly řadu příležitostí, jeho postavičky s nimi ožívají často a s jistotou nesmrtelnosti. Než se ovšem etabloval v oboru animované pohádky, předcházelo studium na AVU, období ilustrací dětských knížek a časopisů, především Mateřídoušky a Sluníčka, experimenty s animací.

  • O loupežníku Rumcajsovi zdroj: Česká televize http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/29/2856/285577.jpg
  • O loupežníku Rumcajsovi zdroj: Česká televize http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/29/2856/285578.jpg
  • O loupežníku Rumcajsovi zdroj: Česká televize http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/29/2856/285574.jpg
  • Rumcajs, Manka a Cipísek zdroj: Mamadam http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/981/98077.jpg

Jeho večerníčky s Rumcajsem měly nakonec 53 dílů, zájem o ně projevilo 35 nakladatelství a
25 televizních stanic u nás i ve světě. Přes všechny úspěchy v oboru dětské literatury a televizní pohádky si paradoxně vážil nejvíce své volné tvorby, která nebyla dosud doceněna.

Zakladatel českého videoartu, ilustrátor a výtvarný experimentátor se nedožil ani dvaašedesáti let a celý život byl vnímán jako užaslý chlapec z jihočeského Písku, obdařený mnoha talenty, které rozvíjel na pražské AVU a dosvědčil svým dílem. I jeho nedlouhý život tomu odpovídal, jak nám prozradí příbuzní a přátelé. V dnešní době, kdy spoustu banalit označujeme jako ikony nebo „kultovní záležitosti“, by právě tyto přídomky svědčily dílům vzešlým právě z jeho ateliéru.