Silničáři odstraňují nové značky po půl roce. Jsou nadbytečné

Drnovice – Když před půl rokem politici slavnostně otevírali zrekonstruovanou silnici mezi Drnovicemi a Podomím, silničáři kroutili hlavou nad neúměrně vysokým počtem dopravních značek. Na desetikilometrovém úseku jich podle projektu umístili přesně 56. Všechny se týkaly zákazu předjíždění. Jenže podle policistů nejsou potřeba a zbytečně rozptylují pozornost řidičů. Silničáři je proto začali odstraňovat.

„Pravidelně monitorujeme stav značek s tím, že nadbytečné značky navrhujeme k odstranění. Nejaktuálněji bylo odstraněno přes 40 značek v úseku mezi Vyškovem a Podomím,“ popsala mluvčí policie Iva Šebková. V tomto úseku řidiče na zákaz předjíždění upozorňovala plná čára i dopravní značky. Stejná byla situace se značením signalizujícím konec zákazu. Policisté proto navrhli všechny svislé značky odstranit.

Paradoxem je, že v tomto úseku značky stojí teprve půl roku, kdy byla dokončena oprava silnice mezi Drnovicemi a Podomím. „Už tehdy se nám to číslo jevilo jako neúměrně vysoké, nicméně dodavatel umisťuje značky podle schváleného projektu. Nemáme jinou možnost pro umístění značek,“ vysvětlil vedoucí technicko-správního úseku Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Jan Olejníček.

Po dokončení stavby Silniční správní úřad požádal o zpracování nového projektu dopravního značení. Po konzultaci s policií byly tyto všechny tyto značky navrženy k odstranění. Četa dopravního značení nyní úsek objíždí a značky demontuje. „Nepotřebné kusy putují do skladu Správy a údržby silnic. Předpokládáme, že některé z nich použijeme při výměně starých dopravních značek, které nejsou v dobrém stavu. Zbývající uschováme a možná je prodáme obcím,“ uvedl Olejníček.

Názor odborníka

„Mnohé značky jsou někam dány ne proto, že by byly skutečně potřeba, ale aby vyřešily nějaký problém. Ve víře, že problém spravíme, se značky neustále přidávají. Problém ale zůstává – a navíc jsou silnice přeznačkované,“ domnívá se Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.

Podle něj snížení počtu značek spíše přispěje ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Pokud jsou například ve městech tři značky a více dohromady, tak řidič mívá problém všechny informace dostatečně rychle zpracovat. „Rozhodně to není pouze problém České republiky. I sousední Rakousko a Německo dlouhou dobu řeší, jak se doslova prosekat lesem dopravních značek,“ dodal Skládaný.

Komentář Pavla Skládaného z Centra dopravního výzkumu (zdroj: ČT24)