Karviná a Havířov se bouří proti rušení katastrálních úřadů

Karviná, Havířov - Karviné a Havířovu reálně hrozí, že přijde o katastrální úřady. Obyvatelé Karvinska by tak museli jezdit až do Ostravy, kde pro ně bude nebližší pracoviště. Primátoři obou měst už poslali nesouhlasný dopis ministru zemědělství Petru Bendlovi, ve kterém ho žádají, aby stanovisko Katastrálního úřadu pro Moravskoslezský kraj zvrátil.

„Považujeme za nutné informovat Vás o našem zásadním odmítavém stanovisku k takto navrhované změně.“ Takto začíná dopis, který adresoval karvinský primátor Tomáš Hanzel ministru zemědělství Petru Bendlovi. Dopis je reakcí na návrh ředitele Katastrálního úřadu pro Moravskoslezský kraj zrušit pracoviště v Karviné a Havířově. „Je to fatálně špatné rozhodnutí, protože já si upřímně nedokážu představit, že město velikosti okresního města Karviné nebo Havířova by neměli své vlastní katastrální úřady, protože tady se točí obrovské množství lidí,“ vyjádřil se primátor Karviné Tomáš Hanzel.

„Musíme hledat cesty, jak zabezpečit tu činnost, kterou nám ukládá zákon a přitom se vejít do rozpočtu, který bude razantně snížen,“ argumentuje zástupce ředitele Katastrálního úřadu pro MS kraj Karel Gregor.

Reportáž Venduly Horníkové (zdroj: ČT24)

Ministerstvo zemědělství tvrdí, že je pouze prostředníkem mezi KÚ a vládou a jeho pravomoci jsou omezené. Podle ředitelství Katastrálního úřadu Moravskoslezského kraje stojí za rozhodnutím nejen ekonomická situace, ale také hustota poboček v regionu. V současnosti je v kraji devět pracovišť. „Z hlediska dostupnosti je oblast Karviná, Havířov, Ostrava nejlepší,“ uvedl Karel Gregor.

„Když si představíte, že celý Karlovarský kraj má přibližně stejně obyvatel jako okres Karviná a má devět katastrálních pracovišť a okres Karviná by neměl mít žádné, tak to je něco nenormálního,“ nesouhlasí primátor Karviné Tomáš Hanzel. Pokud by k centralizaci došlo a katastrální úřady z Karviné a Havířova by se přestěhovaly do Ostravy, ostravské pracoviště by muselo obsloužit spádovou oblast s téměř 600 tisíci lidmi. A to vše už k 1.lednu příštího roku.