Jednání o brněnském rozpočtu doprovázely protesty. Bude chudší

Brno - Brněnské zastupitelstvo dnes po tříhodinové debatě odhlasovalo rozpočet na rok 2013. Nové rozpočtové určení daní jej zkrátí o 1,4 miliardy korun. S 10 miliardami a 700 milionů se vrátí na úroveň z roku 2009. Kvůli tomu Brno nebude moci rozjíždět nové investiční akce. Škrtat budou opět muset divadla, domovy důchodců nebo třeba zoologická zahrada. Zrušen byl příspěvek na žáka, o spoustu peněz přijde i dopravní podnik. Na co Brno bude mít, je pokračující výstavba kanalizace, oprava Zelného trhu nebo budování Velkého městského okruhu v úseku Žabovřeská I. A aby ztrátu finančních prostředků město zmírnilo, bude se i nadále zbavovat všeho, co nepotřebuje, především pak nemovitého majetku. Nespokojená není jen opozice. Na jednání zastupitelstva přišli protestovat i občané.

Největší nevoli občanů vyvolalo omezování dostupnosti městské hromadné dopravy. Dopravní podnik zaplatí příští rok o padesát milionů korun víc za energie, ale rozpočet bude mít stejný. A tak se rozhodl některé linky zrušit, jiné omezit. To se nelíbí ani opozici, ani zástupcům různých občanských sdružení. Přišli i na dnešní jednání zastupitelstva, aby své námitky dali jasně najevo. Mezi protestujícími byli například lidé z občanského sdružení Masarykova čtvrť, kteří požadovali zachování autobusové linky číslo 51. Až dosud jezdila od Masarykova onkologického ústavu až k autobusovému nádraží Zvonařka. Radní přitom navrhují zkrátit trasu jen k Mendlovu náměstí, kde budou muset cestující přestupovat. Bude to problém jak pro místní, tak především pro pacienty, kteří přijíždějí za léčením do Masarykova onkologického ústavu na Zvonařku.

Proti změnám se ohradili i zástupci sdružení Za čisté Tuřany, konkrétně proti zrušení autobusové linky 63. Tu by podle návrhu dopravního podniku nahradila jiná, která ale cestující doveze po zkrácené trase do Brna-Komárova, kde budou muset přesedat na tramvaj do centra. Z Komárova má přitom po změnách jezdit pouze jedna tramvajová linka místo dosavadních dvou. Lidé se proto bojí, že se ve spoji budou tlačit nebo budou nuceni čekat na další.

Městská hromadná doprava v Brně
Zdroj: ČT24/ČT Brno

Opozice město kvůli hospodaření kritizuje dlouhodobě, vše odnese občan

Protesty lidí ale nebyly nic platné, stejně jako nebylo nic platné, když se opozice postavila proti zvyšování každoročního poplatku za odpad. Její pozměňovací návrhy koalice občanských a sociálních demokratů přehlasovala. Neprošel tak například ani návrh opozičníka Mojmíra Vlašína (SZ), který chtěl, aby město ubralo peníze z příspěvku na Kometu, Velkou cenu nebo každoroční ohňostroje, a dalo je na MHD. Jedinou změnu, kterou koalice připustila, byl přesun 200 tisíc korun z příspěvku Nemocnici Milosrdných bratří na provoz hospice svaté Alžběty, o kterou žádal Josef Drbal (TOP 09).

Opozice kritizuje vedení města za to, že není schopné dlouhodobě vyjednat v elektronické aukci například levnější energie. A dává rovnou příklad Ostravy, která tímto způsobem ušetřila miliony. Kritizuje ale například také za to, že nenutí městské firmy, aby i ony šetřily. Jsou to například Brněnské komunikace či Technické sítě, jež by podle Strany zelených mohly poskytovat své služby efektivněji. „Městská rada je ale do ničeho takového netlačí,“ uvedl zastupitel Martin Ander (SZ).

Stejně kritická je opozice i k devíti milionům na přípravnou studii areálu za Lužánkami, kde by měla stát mimo jiné multifunkční hala pro hokej. Na cyklostezky totiž kvůli tomu peníze nejsou. Za vyhozené považuje miliony na magistrátní rozhlasové vysílání nebo na propagaci města na dresech hokejistů a basketbalistek.

Podle primátora Romana Onderky (ČSSD) je ale například nákup energií formou e-aukcí pro město příliš složitý. „Systém sdružených nákupů, který by zahrnoval město, městské části i příspěvkové organizace, bude kvůli složitosti a rozsahu možný až od roku 2014,“ podotkl Onderka.