Brněnská MHD je plná soutěžících. Koná se Šalinění

Brno – Naplánovat nejlepší trasu, co nejrychleji se přemístit a získat u toho co nejvíce bodů. To je podstatou závodu s přiléhavým názvem Šalinění. Šestý ročník závodu, ve kterém se bodují projeté zastávky a použité prostředky hromadné dopravy, odstartuje dnes odpoledne už z tradičního místa – nádraží v Králově Poli.

Zajímavá soutěž a pro mnohé i adrenalinová zábava, která mnoho nevyžaduje. Jen pár hodin volného času, rychlost a kreativitu. V Šalinění vyhrává ten, kdo vymyslí nejefektivnější trasu. To znamená, že projede co nejvíce míst různými dopravními prostředky a ještě zvládne být v cíli včas.

Podle pravidelných účastníků existují v podstatě dvě možné varianty, jak k závodu přistupovat a jak ho případně vyhrát. Buď si může závodník naplánovat trasu předem, nebo improvizovat až na místě.

Závodníci mohou použít k cestování autobus, za který získají tři body. Pokud si počkají raději na trolejbus, získají o bod víc. Nejvíce se ovšem po městě vyplatí cestovat tramvají. Jízda v ní je za plných pět bodů. Kdyby někdo zvládl najít vhodný spěšný vlak či rychlík, může si připsat osm bodů, respektive devět bodů.

Cestující nemohou jezdit po městě nahodile. Mají seznam zastávek, které by měli navštívit. Za každou navštívenou zastávku si mohou připočíst tři body. Těsně před závodem ovšem organizátoři zveřejní seznam i takzvaných speciálních zastávek. Ti, kteří se k nim zvládnou dostat, dostanou dvacet bodů navíc za každou z nich. Většina zastávek se nachází v Brně (v rámci zón 100 a 101), ostatní jsou v přilehlém okolí.

Letos se ovšem závodu dotknou i změny v dopravě, které platí od začátku roku. Kvůli úsporám byly některé linky zrušeny a řada má nyní jiné trasy. „Změny v jízdních řádech mi způsobí problémy, protože linka, kterou pojedu, zastavuje jindem než jsem plánoval,“ postěžoval si jeden ze soutěžících Tomáš Sedlák.

Za jízdu autem hrozí diskvalifikace

Lidé si musí dobře spočítat nejen body, ale i čas, aby se stihli vrátit zpátky včas. Za každou jednu minutu po časovém limitu totiž ztrácí deset bodů. Kdyby snad někoho napadlo vyřešit časovou tíseň použitím kola či automobilu, bude ze závodu diskvalifikován.

I šestý ročník Šalinění pořádá Sdružení přátel Jaroslava Foglara, které má na svědomí také minulé ročníky. Závod začne ve čtyři hodiny odpoledne. Zpět musí být soutěžící v sedm hodin večer. Deset nejlepších závodníků získá cenu. Vloni to byla například encyklopedie MHD či celodenní jízdenka pro mimobrněnské zóny. Vyhrát je ale stále těžší, protože s každým rokem se zvyšuje počet registrovaných závodníků.

Poměřit síly s ostatními cestujícími mohli zájemci i v Praze v obdobné soutěži s názvem Lítačka nebo v Ostravě v závodu Lokalki.