Merkur je náš národní klenot, říká sběratel stavebnic

Břeclav - Dětství se šroubky, to je podtitul nové výstavy v břeclavském muzeu. Návštěvníci tam uvidí historický vývoj legendární stavebnice Merkur a prohlédnou si například modely jednoho z nejvýznamnějších „merkurových“ sběratelů a konstruktérů Jiřího Mládka, kterému největší z jeho výtvorů dokonce vynesl zápis do Guinessovy knihy rekordů.

„Moje posedlost stavebnicí Merkur začala už v raném dětství,“ zavzpomínal Jiří Mládek. „Vinu“ za to dává svým rodičům, kteří mu jeho vytouženou hračku odpírali. „Merkura mi nikdy nekoupili. Všichni kamarádi si se stavebnicí hráli a já jsem se jich vždycky musel doprošovat, abych si mohl taky něco postavit. Bral jsem to jako dětskou křivdičku,“ vysvětlil.

V dospělosti se rozhodl své strádání si vynahradit, a to ve velkém. Jiří Mládek dnes vlastní přes tisíc kusů stavebnic, dohromady by vážily více než dvě tuny. Nejraději staví technické konstrukce z konce 19. století. Jedním z prvních velkých modelů, které postavil, byla Eiffelova věž.

Jiří Mládek o své sbírce modelů z Merkuru (zdroj: ČT24)

Je také autorem vůbec největšího modelu z Merkuru - jeho „Ocelové město“ váží přes 1200 kilo a v roce 2009 bylo zapsáno do Guinessovy knihy rekordů. Základní stavba Jiřímu Mládkovi trvala osm let.

„Klidně bych pokračoval, ovšem už to naráží na prostorový problém,“ svěřil se sběratel. Do výstavních prostor v Břeclavi se Ocelové město bohužel nevešlo, zájemci se na něj mohou zajet podívat do Muzea Merkuru v Polici nad Metují, kde zaplnilo největší z místností.

Unikát mezi stavebnicemi z celého světa

Sběratel se neomezuje výhradně na český Merkur, součástí jeho kolekce jsou i podobné stavebnice ze zahraniční. „V minulosti bylo ve světě přes 250 výrobců těchto dírkovaných zázraků, jak je nazývám,“ pousmál se.

Za nejpozoruhodnější z nich považuje americkou stavebnici Erector. Na český originál ale stejně nedá dopustit. „Stavebnice Merkur je původní český vynález. Já sám jsem ji povýšil na náš národní klenot,“ řekl Jiří Mládek. „Dosud jsem nenarazil na obdobnou dírkovanou stavebnici, která by se kvalitou a možnostmi Merkuru vyrovnala. Buďme pyšní, že ji máme a že se na jednom místě vyrábí nepřetržitě už devadesát let,“ zdůraznil nadšený sběratel.

Opuštěný byt ukrýval poklady

Unikátem břeclavské expozice je dosud nevystavovaná sbírka lokomotiv a vagonků již zesnulého Milana Mráze, sestavená podle skutečných vlaků. Ostatní sběratelé se teď diví, že o tomto muži z Prahy v životě neslyšeli. Poklady odhalil až po smrti Milana Mráze jeho bratr.

Obrazová galerie

„Byl to neuvěřitelný merkurový šílenec. Jeho byt byl modely nacpaný od podlahy po strop. Když jsem to uviděl, opravdu mi poklesla čelist,“ komentoval Mládek.

Největší láskou vyučeného zahradníka Milana Mráze byla železniční doprava. Často se s blokem a tužkou procházel po nádražích a zaznamenával si veškeré detaily souprav, aby jeho modely byly co nejpřesnější.

Stavebnice Merkur včera a dnes

Od roku 1925 se změnil jenom obal a cena. Základní sada stavebnice začínala na 400 korunách – dnes se dá pořídit za 4krát tolik. Přesto je teď cena Merkuru vzhledem k českým platům nejvýhodnější v jeho historii.

Legendární stavebnice sloužila dlouho i jako polytechnická pomůcka ve školách – až později ji nahradily počítače. I dnes je ale miláčkem studentů technických oborů – třeba na brněnském VUT se soutěží v konstrukci funkčních strojů vyrobených právě z Merkuru. Součástky stavebnice přitom zůstávají stejné jako před skoro devadesáti lety.

Výstava v Břeclavi potrvá až do 15. září. Návštěvníci si na ní můžou stavebnici půjčit a podle chuti si s ní pohrát. K dispozici mají celkem šedesát kilogramů nejrůznějších dílků. Na věku přitom vůbec nezáleží. „Já říkám, že Merkur je stavebnice pro děti od čtyř do sto čtyř let,“ dodal s úsměvem Jiří Mládek.