Zrušení Ředitelství vodních cest ohrožuje projekty na Baťově kanálu

Zlín – Plány ministerstva dopravy na zrušení Ředitelství vodních cest vyvolaly ostrou kritiku obcí i podnikatelů. Obávají se, že zánik ředitelství bude znamenat zpoždění nebo dokonce ukončení řady projektů. V ohrožení je několik projektů na Baťově kanále - například vybudování přístaviště v Petrově nebo plavební komory v Bělově.

V Petrově se mělo nové přístaviště začít budovat nejpozději v červnu. Pavel Vojtek, který na Baťově kanálu půjčuje lodě, se těšil na to, že se Petrov stane nejmodernějším místem. Zbytečně – se stavba teď odkládá. „Obávám se, že chybějící infrastruktura nebude dobudována, a Baťův kanál přestane být pro lidi zajímavý,“ myslí si Vojtek.

Do podobné nejistoty se dostala i další místa – třeba v Bělově na Zlínsku má vzniknout plavební komora. Investice za 180 milionů korun má prodloužit Baťův kanál až do Kroměříže. Ředitelství vodních cest chtělo stavbu zahájit už příští rok. Co se stane, pokud ředitelství zanikne, teď nikdo neví.

Nejistá je také investice do vybudování 130 kotvících míst ve slepém rameně řeky Moravy Pahrbek v Napajedlech. Ředitelství na projekt vyčlenilo 30 milionů korun.

Za nejistotu může plán ministerstva dopravy na zrušení Ředitelství vodních cest, které stavby na všech tocích zajišťuje. „Jestliže se má Baťův kanál dál rozvíjet, je potřeba, aby se plavební cesta prodlužovala a vznikala nová přístaviště,“ řekl manažer sdružení obcí pro rozvoj Baťova kanálu Jiří Barouš. Podle něj se tohle všechno dostane kvůli zrušení ředitelství do ohrožení.

Baťův kanál
Zdroj: ČT24

Ministerstvo dopravy chce ušetřit pět milionů

Ministerstvo dopravy zatím definitivní verdikt nevyneslo, zrušení ředitelství ale považuje za jeden z nutných kroků k úsporám. Okamžitě má ušetřit pět milionů, ve střednědobém horizontu další dva miliony.

Kritici považují záměr ministerstva za chybu. „Toto rozhodnutí odůvodňuje ministerstvo dopravy mizivou úsporou pěti miliónů korun. Nemluví už o tom, že tím fakticky znemožní realizaci infrastrukturních staveb, utlumí investice do dalšího rozvoje vodních cest a ukončí čerpání dotací z fondů EU. Ve skutečnosti tak pravděpodobně k žádné úspoře nedojde a úřednické rozhodnutí způsobí nenapravitelné škody,“ myslí si prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Baťův kanál vloni navštívilo 80 tisíc turistů a podnikatelé i obce varují, že pokud pro ně lokalita nadále nebude atraktivní, ohrozí to živobytí stovek lidí.