Jihomoravská policie na D1 nemá kde bezpečně zastavit kamiony

Brno - Zatarasená odpočívadla na jihomoravském úseku dálnice D1 trápí policisty. Chybí jim místo, kde mohou řidiče kamionu bezpečně zastavit a zkontrolovat, jestli nejsou přeložení a dodržují povinné přestávky. Po Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proto žádají, aby některá odpočívadla opravilo a znovu zpřístupnilo spolu s rekonstrukcí dálnice.

Svodidla a betonové kvádry teď brání řidičům kamionů ve vjezdu na odpočívadla. ŘSD znepřístupnění odpočívadel zdůvodňuje tím, že byla příliš zastaralá. „Odpočívadla jsou uzavřena, jelikož nesplňují technické normy a parametry stanovené právními předpisy - nemají například dostatečnou délku připojovacího a odpojovacího pruhu. Sociální zařízení na většině z nich chybí, nebo je v nefunkčním stavu,“ vysvětlila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Plochy tak leží ladem a pomalu zarůstají trávou.

O odstavnou plochu přišli nejen řidiči kamionů, ale také policisté. Na jižní Moravě nemají šanci kamion na bezpečném místě zastavit a zkontrolovat, zda není například přeložený. „Když zastavujeme soupravy, které mají více než 32 metrů, tak potřebujeme dlouhý prostor na to, aby kamiony mohly na mobilní váhy najet,“ vysvětlil vedoucí jihomoravské dopravní policie Jindřich Rybka.

Ze zkušeností policie přitom vyplývá, že více nákladu než je povoleno, převáží každý desátý kamion. Na silnicích kvůli tomu vznikají koleje a praská asfalt. Podle odborníků jedno přetížené nákladní auto zatíží silnice stejně jako dvacet tisíc osobních aut.

„Přeložený kamion samozřejmě může mít problémy s bržděním. Pokud má mít kamion celkovou hmotnost čtyřicet tun a on je o deset tun těžší, potom logicky má mnohem delší brzdou dráhu,“ potvrdil Josef Jereš, předseda představenstva společnosti poskytující asistenční služby.

Policisté kvůli chybějícím odpočívadlům nemají šanci zkontrolovat ani technický stav vozidla a dodržování povinného odpočinku. Právě to jsou přitom časté příčiny dopravních nehod.

Nejčastější prohřešky řidičů kamionů

  • porušení doby řízení (více než 10 hodin)
  • nedodržení bezpečnostní přestávky řidiče po 4,5 hodinách jízdy
  • nedodržení min. 9 hodin odpočinku řidiče v průběhu 24 hodin
  • chybné zapisování údajů o řidiči a jízdě na tzv. kolečka, chybějící záznamové listy za posledních 28 dnů
  • jízda bez digitální karty

(zdroj: Policie ČR)

Zlepšení má přinést probíhající oprava nejstarší české dálnice. ŘSD potvrdilo, že v rámci rekonstrukce některá odpočívadla zrekonstruuje a znovu otevře. Opravy jihomoravského úseku jsou naplánované na příští rok.

Kde zastavit nemají ani řidiči. Nocují proto i v zákazech

Podle řidičů, kteří projíždí Českem, je hledání parkovacího místa úplně nejhorší na dálnici D1. „S malými auty se ještě zaparkovat dá, ale pro kamion třeba ještě s vlekem je to katastrofa,“ potvrdil slovenský řidič Igor Petrák.

Anketa s řidiči o tom, jak se na D1 hledá místo k parkování (zdroj: ČT24)

Hledání volného parkoviště pro přespání představuje pro řidiče kamionů každodenní boj o to najít ho včas. „Jedu od Břeclavi a místo jsem našel teprve po hodině hledání a zastavování u každé čerpací stanice až tady u Brna,“ řekl štábu ČT v pondělí večer řidič Marcel Karas. Problémem podle něj není nedostatek odstavných míst, ale to, že jsou příliš malá. „Když místo nemůžu najít, je lepší zaparkovat v zákazu, než riskovat pokutu za nedodržení povinné přestávky,“ potvrdil Petrák. Kamiony tak stojí třeba na výjezdech z čerpacích stanic.

Zatímco na D1 se místo hledá velmi obtížně, v zahraničí je zázemí pro řidiče mnohonásobně lepší. „Hodně jezdím do Itálie a tam jsou na dálnici takzvaná SOS odpočívadla, kam se sice vejde jen jeden kamion, ale zase jsou rozesety opravdu všude. Najít místo během několika minut tak není problém,“ řekl řidič Bohumil Funda.

Tématu chybějících odpočívadel se věnovaly i Události v regionech (zdroj: ČT24)