Žáci ZŠ Logopedická z Hradce Králové si zkrášlili školní zahradu

Do projektu Zelená pro stromy, který byl podpořen Ministerstvem životního prostředí ČR, jsou zapojeni žáci a pedagogové druhého stupně Základní školy Logopedická v Hradci Králové. Snahou školy je v rámci projektu děti nejen naučit rozeznávat jednotlivé druhy zeleně nebo osvojit způsoby její výsadby a péče o ni, ale trochu zajímavějším způsobem posílit jejich vztah k přírodě a svému okolí.

Podle školní koordinátorky environmentální výchovy Radky Černohousové bude díky projektu využit potenciál rozlehlé školní zahrady pro rozvoj citového vztahu dětí k přírodě. „Děti poznají zeleň naší školní zahrady a zjistí, čím jsou pro nás jednotlivé druhy zajímavé a důležité. V rámci projektu budou posouzeny stávající stromy především z pohledu provozní bezpečnosti a následně si děti pod vedením zkušeného arboristy vysadí zeleň novou,“ říká koordinátorka EVVO Černohousová.

Jarní část projektu byla zaměřena na zdokonalení znalostí dětí o funkci a významu dřevin včetně přednesení praktických zkušeností z výsadby a péče. „Oslovili jsme hořické občanské sdružení Ecoinstitut (ECI), které má s realizací výsadby za účasti veřejnosti zkušenosti a vzdělávání dětí je jim blízké,“ vysvětluje výběr pedagog ZŠ Logopedická Milan Janata. Sám učitel Janata, ve volném čase závodní běžec, trénuje v místech, kde sdružení zeleň sázelo, a tak ví, že desítky stromů na návsi Stračovské Lhoty či podél stezky ke kapličce ve Mžanech nevyrostly samy.  

Vedení přednášky o významu a pravidlech výsadby zeleně v obcích a krajině se ujal předseda Ecoinstitutu Tomáš Štayr. „Nejprve jsem zjišťoval, co vše si žáci představí pod termínem zeleň a jaký má podle nich význam. Děti logicky začaly produkcí kyslíku tj. funkčním významem. Následně estetický význam popsaly tak, že se jim zeleň zkrátka líbí a město je díky ní pro život příjemnější. Dále jsme si promluvili o tom, kde a případně co se v okolí jejich domovů sází a kácí, a tedy jestli mají přehled o dění v místě, kde žijí. Podle nápověd jsme společně vyvodili kde, kdy a jak je optimální zeleň sázet. Jediné co žáci ZŠ neodhadli, tak to byla výše ceny nově vysazovaných stromů ve městech, které nejsou v jednotkách desetikorun, ale několika tisíc“, shrnuje průběh přednášky Štayr z ECI.

  • ZŠ Logopedická HK autor: J. Slezák a M. Janata, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4797/479639.jpg
  • ZŠ Logopedická HK autor: J. Slezák a M. Janata, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4797/479642.jpg
  • ZŠ Logopedická HK autor: J. Slezák a M. Janata, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4797/479640.jpg
  • ZŠ Logopedická HK autor: J. Slezák a M. Janata, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4797/479644.jpg

Program projektového dne byl ukončen společnou výsadbou živého vrbového teepee na školní zahradě. „Proutí jsme měli připravené ve vodě, a tak jsme se po přednášce mohli rovnou pustit do odrývání travního drnu, hloubení děr a zastrkávání prutů do země,“ popisuje třídní učitel 6.C Janata. „Je tomu už téměř měsíc, co jsme vrbové pruty vysadili a díky deštivému počasí jsme je ani nemuseli moc zalévat. Teepee jako herní prvek nám tedy doslova roste samo“, spokojeně rekapituluje akci koordinátorka ekologické výchovy Černohousová.  

  • ZŠ Logopedická HK autor: J. Slezák a M. Janata, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4797/479648.jpg
  • ZŠ Logopedická HK autor: J. Slezák a M. Janata, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4797/479645.jpg
  • ZŠ Logopedická HK autor: J. Slezák a M. Janata, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/48/4797/479647.jpg

Autor textu: Mgr. Max Politzer; autoři fotografií: Jaroslav Slezák a Milan Janata