Čínské padělky ohrožují podnikatele na jižní Moravě

Brno - Motorky, oblečení, elektronika. Jihomoravským podnikatelům se stále nedaří vyhrát boj nad čínskými padělky. Podle celníků tvoří 70 procent všech nelegálních kopií právě ty z Číny. Jen loni upozornilo na čínské padělky asi 80 českých podnikatelů, jejichž byznys čínská produkce značně ohrožuje.

V roce 1989 začínal Pavel Blata montovat minibiky doslova na koleni v garáži. Pak ho čekal rychlý vzestup - prodej minibiků do celého světa a zisk 50 milionů korun ročně. Jenže v roce 2006 zažil nepříjemné překvapení. V čínské továrně objevil dokonalé kopie svých minibiků, dokonce i s ojetými pneumatikami.

„Produkovali je v takovém množství, v jakém bychom se my nikdy neodvážili,“ uvedl Blata. Jen na aukčním portálu eBay se těchto padělků podle zjištění provozovatele prodalo za deset miliard korun.

Podnikatel Pavel Blata o boji proti padělkům z Číny (zdroj: ČT24)

Návod na nový model motorky už Pavel Blata Číňanům dát zadarmo nechce a řeší tak dilema. Na papíře ji má už šest let, v reálu pouze jediný kus. „S touto motorkou se teď bojíme vystoupit, protože jsme přesvědčeni, že Číňani by ji začali v obrovské míře vyrábět. Byl to pro nás signál přibrzdit s novými nápady,“ svěřil se podnikatel.

Ekonomické dopady nekalé čínské konkurence pociťuje Pavel Blata stále. Přišel o stovky milionů korun a počet zaměstnanců postupně snížil ze 130 na 30. Výrobní linka, na které se dříve vyrábělo 1800 motorek měsíčně, teď stojí. Z firmy Blata každý měsíc odchází jen desítky kusů.

Ochranné známky - nejlepší možné, ale přesto nedostatečné opatření

Stejnou zkušenost má i Petr Odehnal z Brna, který si svoji oděvní značku vymodeloval podle svých představ před 14 lety. Investoval do ochranných známek, a ne zbytečně.

„Naposledy mi celníci ohlásili, že na tržnici zabavili 12 tisíc kusů padělků našeho zboží,“ řekl Odehnal. Případ však ke zdárnému vyřešení nedošel. „Stalo se to v červenci 2012. Shodou okolností nám před 14 dny přišlo od celníků usnesení, že se vyšetřování zastavuje, protože pachatel je neznámý. Takto to většinou dopadne,“ pozvdechl si.

Podle vedoucího referátu Celní správy Petra Jiráka představovaly padělky z Číny za uplynulé dva roky asi 70 procent všeho zachyceného zboží. Ochranné známky jsou podle celníků tou nejlepší možnou obranou. Minimálně kvůli vyjednávací pozici. Optikou podnikatelů – dobrý základ, v reálu ale nestačí.

„Řízení znamená obrovské náklady. Spočítali jsme si, že pokud bychom použili všechny nástroje na vymáhání, přišlo by nás to na 50 milionů korun,“ tvrdí Pavel Blata.

Proto teď zvažuje úplně opačnou strategii – nový typ motorky vyrábět přímo v Číně, odkud si údajně případné padělky lépe ohlídá.