Brno – Vozil lidi už v na počátku 20. století, teď se s ním opět mohou svézt klienti České pošty u hlavního nádraží v Brně. Oběžný výtah neboli páternoster se znovu rozběhl po šestileté odstávce a následné rekonstrukci. V historické budově podle návrhu architekta Fuchse vozí lidi už od 40. let. Pošta k výročí vydala i speciální razítko.
Na poště se znovu rozběhl starý páternoster
Dvě řady kabinek, které jezdí stále dokola. Kdo nestihne vystoupit, jede dál. Historický páternoster na brněnské poště u hlavního nádraží je jedním ze tří, které se v Brně dochovaly. Posledních šest let byl mimo provoz, teď znovu vozí klienty. Pošta ho totiž nechala za pět a půl milionu zrekonstruovat.
Páternostery v Jihomoravském kraji
- Vysoké učení technické v Brně – Fakulta strojního inženýrství
- Budova pošty v Brně u hlavního nádraží
- Budova magistrátu města Brna, Malinovského náměstí
Zdroj: Wikipedie
„Museli jsme striktně dodržovat dřívější podobu zařízení, protože je památkově chráněné. Památkáři vyžadovali uchování veškerých detailů, takže madla, nápisy uvnitř, musely mít původní podobu,“ vysvětlil vedoucí pošty Brno 2 Martin Blecha.
Šest let výtah stál kvůli nebezpečí požáru. „Lanové zařízení, které tahá kabiny, už bylo natolik nasáklé olejem a mazivem, že při tření by mohlo dojít k požáru,“ upřesnil Blecha. Několik let pak poště trvalo, než se vypořádala s legislativními překážkami. Výtah bez dveří totiž není považován za bezpečný. „Přistupuje se k nim tak, že když se nevytváří nová věc, ale pouze se opravuje stará funkční, tak legislativní problémy nejsou,“ dodal Blecha.
Výtah pro radost
Budova pošty u hlavního nádraží tak po letech znovu dostala výtah. Lidem, kteří se nedostanou do schodů, ale páternoster nepomůže. Invalidé na vozíku nebo maminky s kočárky do něj stejně nesmí. „Ti jsou obslouženi dole v přízemí, kde je bezbariérový vstup,“ uvedl Blecha. Vybudovat vedle páternosteru normální výtah není možné, stavba od architekta Fuchse je totiž památkově chráněná.
I přesto podle vedoucího pošty mělo smysl historický páternoster opravit. „Ten výtah vždycky k budově patřil. Už moje maminka se svým tatínkem se sem do toho výtahu chodila vozit,“ přidal vedoucí Blecha svoji osobní vzpomínku.
Páternostery ve Zlínském kraji
- Budova Zlínského krajského úřadu ve Zlíně, správní budova č. 21 (Nejvyšší páternoster v České republice)
- Budova centroprojektu ve Zlíně
- Budova firmy Barum Continental spol. s r.o., Otrokovice
Zdroj: Wikipedie
Páternostery se ujaly hlavně na úřadech
Název výtahu pochází z modlitby Pater noster (česky Otčenáš), která se vkládá do modlitby růžence, jehož korálky vzdáleně mechanismus páternosteru připomínají. První oběžný výtah na světě byl instalován roku 1884 v Londýně. Páternostery se ale rozšířily především v první polovině 20. století. Nejvíc se vyplatí do velkých administrativních budov, jako jsou banky, ministerstva, úřady a školy. V mnohých z nich také dodnes slouží.
V době kolem vstupu Česka do EU se objevily informace, podle kterých páternostery nevyhovují evropským normám a budou proto zakázány. Informace však byla nepřesná, existující výtahy mohou být provozovány i nadále. Páternostery se totiž neřadí mezi „výtahy“, ale mezi „strojní zařízení“, takže se na ně vztahují jiné právní normy.