Magdalena Kožená vyprodala sál a převzala patronát nad dětským sborem

Brno – Po třech letech se do Brna opět vrátila mezzosopranistka Magdalena Kožená. Ve vyprodaném Besedním domě vystoupila pěvkyně za doprovodu varhanního virtuosa Christiana Schmitta. Na koncertě zazněla díla Franze Schuberta, Antonína Dvořáka či Georgese Bizeta. Jako speciální host večera vystoupil pěvecký sbor Filharmonie Brno Kantiléna, v jehož řadách Kožená začínala se zpěvem a nad nímž mezinárodně nejúspěšnější česká pěvkyně včera převzala patronát.

Na úvod večera zazpíval pěvecký sbor Kantiléna, který zahájil koncert třemi sborovými skladbami. Poté na pódium vystoupila Kožená a za varhany usedl virtuóz Christian Schmitt. Pěvkyně přednesla díla Henryho Purcella, Hugo Wolfa, Franze Schuberta, Antonína Dvořáka a Georgese Bizeta. Dlouhý potlesk sklidila například za podání Schubertovy skladby Ave Maria. Avizovaný program koncertu završila Bizetova kompozice Agnus Dei, po které následoval dlouhý potlesk vestoje. 

NO COMMENT: Koncert Magdaleny Kožené (zdroj: ČT24)

Umělkyně, která je proslulá svým vřelým vztahem k Brnu, vystoupení svému rodnému městu věnovala a vzdala se honoráře. Vstupenky tak stály 300 korun, zatímco na minulý brněnský koncert vyšly lístky přes tisícikorunu. 

Na závěr koncertu převzala brněnská patriotka Kožená patronát nad sborem Kantilnéna, v němž začínala svou uměleckou dráhu. „Doufám, že děti budou chodit do Kantilény alespoň tak rády, jako jsem tam chodila já,“ uvedla pěvkyně. Podle sbormistra Jakuba Kleckera je patronát Kožené poctou. „Budeme k tomu přistupovat s pokorou a zodpovědností,“ uvedl Klecker. 

Kožená po oznámení svého patronátu odzpívala přídavky za doprovodu nejmenších členů Kantilény z přípravného oddělení, jež nově nese její křestní jméno. Publikum reagovalo dalším potleskem vestoje. 

Magdalena Kožená

Brněnská rodačka patří mezi nejproslulejší pěvkyně současnosti. Studovala nejprve u Něvy Megové na konzervatoři v rodném Brně a poté u Evy Blahové na Vysoké škole muzických umění v Bratislavě. Za své nahrávky získala pěvkyně prakticky všechna významnější ocenění udělovaná hudebními časopisy včetně prestižní Gramophone Award pro Umělce roku 2004. Magdalena Kožená je pravidelným hostem předních světových operních i koncertních podií - její recitály zazněly v Londýně, Paříži, Bruselu, Berlíně, Amsterdamu, Vídni, Hamburgu, Lisabonu, Praze, Kodani, Tokiu, San Franciscu a New Yorských Alice Tully Hall a Carnegie Hall. V roce 2003 se stala Rytířem řádu umění a literatury Francouzské republiky.

Zdroj: kozena.cz

Kožená by Brnu přála lepší koncertní sál 

Koncert Kožené, při kterém poptávka dalece převyšovala kapacitní možnosti Besedního domu, znovu ukázal, že Brnu chybí větší koncertní sál. Koncert byl proto živě přenášen i na internetovém portálu Brno – město hudby. 

Kožená podporuje projekt Janáčkova kulturního centra, na jehož výstavbu ale zatím město nenašlo peníze. Pěvkyně by prý do Brna ráda pozvala řadu svých hudebních kolegů, ale jejich vystoupení je nemožné, dokud chybí akusticky a kapacitně vyhovující sál. „Také je pro mě nepochopitelné, jak může Filharmonie Brno zkoušet velké symfonické opusy bez adekvátního prostoru. Pevně věřím, že si to představitelé Brna uvědomí a konečně se podaří projekt důstojného hudebního stánku realizovat,“ dodala Kožená.

Dnes jste se stala patronkou sboru Kantiléna, kde jste kdysi začínala. Co pro vás sbor znamenal a znamená?

Pro mne byla Kantiléna takový druhý domov, protože jsme tehdy zkoušeli třikrát týdně, když byl zájezd, tak i v sobotu a v neděli, takže jsme tam trávili strašně moc času. Bylo to nejen místo, kde jsem se strašně moc hudebně naučila, ale také kde jsem měla kamarády a kamarádky, protože přece jenom ve škole jsem byla trošičku jiné dítě, které se zabývalo hudbou. Takže jsem opravdu vyrůstala s Kantilénou velice úzce.

Pořád mě zajímá, jak se Kantiléna dál vyvíjí, a mám velikou radost, že má pokračování a velice kvalitního dirigenta. To mě těší.

Dnešní koncert jste se taky rozhodla odzpívat bez honoráře. Proč?

Já vždycky, když zpívám v Brně, tak Besední dům je velice malý. Tím pádem lístky jsou velice drahé a tak jsem si říkala, že bych přece jenom ráda věnovala jeden koncert Brnu. A mělo to ještě další záminku, protože já se už mnoho let snažím vybojovat pro Brno nový koncertní sál. Často ta jednání ztroskotají třeba na výměně člověka, který by se o to mohl v politice třeba na městě zasadit, takže je to proces na dlouhou dobu. Chtěla bych tak znovu upozornit na to, že Brno si opravdu zaslouží větší koncertní sál. Brno je ve světě známé třeba hudbou Leoše Janáčka a krásný větší sál by Brnu slušel.

Říkala jste, že Besední dům je malý. Proč jste se v něm tedy rozhodla vystoupit?

Besední dům je zatím v Brně to nejlepší a my jsme museli taky vybírat podle kvality varhan. Třeba v některých brněnských kostelech by se vešlo víc lidí, ale myslím si, že by z koncertu neměli ten samý zážitek, když se zpívá z kůru. Přece jenom je to v koncertním sále něco jiného, opravdu s těmi diváky můžu mít přímý kontakt. Ale větší sál bohužel nebyl.

Jak dlouho už usilujete o vybudování většího sálu pro Brno?

Bude to už pomalu desítka let. Mě velice mrzí, že se to stále nedaří. Doufám, že tímto koncertem se třeba zase nakopne nějaká nová vlna debat a diskusí na toto téma.

A kdy se zase plánujete do Brna vrátit?

Soukromý návrat plánuji za měsíc, ale co se týče koncertu, tak v nejbližší době vystoupím v Praze – 3. listopadu a taky na novoročním koncertu s Českou filharmonií.