Dřevěná, nebo plastová? Dopravní podnik testuje nová sedadla

Brno - Pohodlí, nebo hygienicky nezávadné posezení? Brněnský dopravní podnik chce ve svých autobusem otestovat nové plastové a dřevěné sedačky. Jsou totiž snadnější na údržbu a nedrží se v nich tolik bakterií. Brňané se pak v anketě sami rozhodnou, jaký typ sedadel chtějí v nových autobusech potkávat.

Zatímco dnes si cestující MHD zvykli na měkké polstrované sedačky s molitanem, v budoucnu by si museli zvyknout na tvrdší posezení. Do ulic Brna už vyjel první autobus, který uvnitř skrývá zástup hladkých bledě modrých sedadel polského výrobce. Konkurencí mu budou celoplastové německé sedačky, které mají naopak červenou barvu a hrubší povrch, aby po nich lidé neklouzali. Ty se objeví v brněských minibusech ještě letos v prosinci.

Poslední možností jsou dřevěná elegantní sedadla, která mají nejdelší životnost. Jsou ale hladká a chladná. Výrobce sice nabízí, že je opatří i plyšem či koženkou, podle zástupců Dopravního podniku města Brna je nejdůležitější, že už nebude obsahovat molitanovou výplň. „Ta je největším zdrojem bakterií,“ uvedla mluvčí brněnské MHD Linda Hailichová. Dřevěná sedadla se představí v autobusech Karosa.

Hlasovat budou Brňané na internetu

Všechny tři možné varianty budoucího osazení nových autobusů si Brňané mohou vyzkoušet v lednu na náměstí Svobody. V následující dvouměsíční anketě pak budou na webu DPMB hlasovat, kterým ze tří typů sedaček se vybaví nově dodané autobusy. Vybavit jeden takový autobus přitom stojí sto tisíc korun.

„Porovnávat cenu se současnými sedačkami moc nejde, protože byly součástí ceny za celý autobus. Údržba je však určitě levnější. Nynější sedačky se čistí mokrou cestou jednou za čtyři měsíce, což určitě není ideální,“ připustila Hailichová.

Právě lepší údržba je hlavním důvodem nákupu nových hygienických sedadel, která budou omyvatelná, ač v chladném počasí mohou cestující studit. Podobnou anketu uspořádal před lety i dopravní podnik v Praze. Výměna sedadel se přitom týká jen autobusů, protože například tramvaje musí splňovat přísná protipožární pravidla.

Plastové sedačky jsou hygieničtější

„Nelze vyloučit přenos různých střevních infekcí, svrabu nebo žloutenky,“ připustil na adresu molitanových výplní Filip Růžička, přednosta mikrobiologického ústavu Masarykovy univerzity. Některé bakterie mohou na povrchu autobusové sedačky přežít i delší dobu. „Celá řada bakterií dokáže přežívat týdny. Některé mikroorganismy i měsíce,“ uvedl Růžička. Zároveň ale upozornil, že vždy záleží na dodržování pravidel hygieny.

K nákaze by mohlo dojít, pokud by si člověk po setkání s bakterií neumyl ruce a ihned něco zkonzumoval, nebo si promnul oko. Pokud cestující budou dodržovat základní návyky, je podle něj riziko nákazy minimální. Dopravní podnik města Brna přepraví denně téměř milion lidí.

O riziku možné nákazy hovoří mikrobiolog Filip Růžička (zdroj: ČT24)