Jaká práva mají postižené děti? Diskutovaly o tom jejich matky

Brno - Dvacet matek postižených dětí dnes v brněnském sále Slévárny Vaňkovka diskutovalo o problémech spojených se začleňováním hendikepovaných do společnosti. Diskuse tak zakončila více než půlroční kurz Obhájce práv osob s postižením, který pořádala obecně prospěšná organizace Rytmus.

Eva Sojková má doma postižená čtrnáctiletá dvojčata po mozkové obrně. Když chtěla dát děti do běžné základní školy, narazila. Několik ředitelů ji odmítlo s tím, že takto těžce postižené děti je velmi složité integrovat mezi jejich zdravé vrstevníky. „Jenom jedna škola nám umožnila, abychom přišli k zápisu, ale nakonec ředitel od slibu ustoupil a řekl, že si do toho netroufá jít,“ svěřila se Sojková. Děti nakonec přijali až v menší škole, kam každý den dojíždějí 13 kilometrů.

Eva Sojková se, podobně jako další rodiče postižených dětí, zapojila do projektu organizace Rytmus. Jeho cílem bylo sdružit rodiče dětí s různým postižením a předat jim základní informace o tom, jak funguje systém vzdělávání a systém sociální péče. Rodiče mají díky tomu větší přehled, jaká práva mají jejich děti a jak je mají obhajovat.

Hovoří matka postižených dětí Eva Sojková (zdroj: ČT24)

Projekt měl také pomoci problematické oblasti napravit. Organizátoři chtěli na problémy upozornit i pracovníky odpovědných úřadů a představit jim možná řešení. „Rozeslali jsme asi sto pozvánek do různých organizací, na úřady a odbory, ale odezva a účast byla nulová,“ povzdechla si koordinátorka kurzu Vladislava Kršková.

Největší problémy jsou podle rodičů v oblasti inkluzivního vzdělávání, tedy tehdy, když má postižené dítě chodit do běžné třídy. „Ředitelé i učitelé se často bojí brát postižené děti do škol, protože nevědí, jak je vzdělávat,“ dodala Kršková.

Inkluzivní vzdělávání

Podstatou inkluzívního vzdělávání je snaha poskytnout všem dětem kvalitní vzdělání nezávisle na jejich schopnostech, individuálních zvláštnostech, znevýhodnění nebo nadání. Cílem školní inkluze je nabízet začlenění dětí se znevýhodněním v běžném školním kolektivu. V inkluzívní škole se s odlišností počítá, je přijímána, respektována a dokonce vítána jako dobrá zkušenost a přínos pro všechny. Děti učí respektu k sobě i ostatním, schopnosti empatie, tolerance, ohleduplnosti a zodpovědnosti.

Zdroj: Rytmus, o.s.