Vlaky zdarma na Slovensku táhnou – i s posilami jezdí plné

Bratislava – Železniční společnost Slovensko (ZSSK) musí ve velkém posilovat vlaky. O cestování zdarma, které slovenská vláda nabízí dětem, studentům a důchodcům, je velký zájem, přestože se běžným koloritem cestování staly i dlouhé fronty u pokladen. Vlaky zdarma, které jsou k dispozici až polovině Slováků, však mají i své kritiky. Lidé, kteří platit musí, si stěžují, že za stejnou cenu musí cestovat mnohem plnějšími vagony, některým se také nelíbí, kolik stát za kompenzace cest zdarma platí.

Po registraci na nádraží mohou na Slovensku cestovat vlakem zdarma děti do 15 let, studenti do 26 let, senioři od 62 let a také lidé pobírající například invalidní či vdovský důchod. Vláda proplácí cesty všech obyvatel Evropské unie, i přesto se ozývají stížnosti na diskriminaci: Po rozsáhlých škrtech v minulých letech je totiž na Slovensku mnoho míst, kam vlaky nejezdí. „Okresy jako Svidník, Revúca nebo některé na jihu, kde vůbec není zavedena vlaková doprava, ty okresy nemají železnici. Lidé si tam mohou stěžovat, že jsou diskriminováni,“ poukázal jeden z cestujících. Například studenti, dojíždějící do škol z míst, kde vlaky jezdí, v pondělí tam a v pátek zpět, ale díky cestování zdarma ušetří ročně v přepočtu asi pět tisíc korun.

Rychlíky ZSSK jsou plné, stěžují si platící cestující i konkurence

Plné vlaky však ukazují, že většina těch, kterých se cestování zdarma týká, jsou spokojeni. Slovenská vláda kompenzuje ZSSK výpadek tržeb v přepočtu asi 360 miliony korun, dopravce využívá peníze i na to, aby si pronajal staré vagony od Českých drah a své spoje tak posílil. Aby si udržel i platící zákazníky, začal nabízet těm, kteří mají jízdenku za více než 10 eur, místenku zdarma. Přesto z jejich úst přišla další kritika na adresu cestujících zdarma. „Ničí komfort ostatním cestujícím. Stáváme se svědky výletů zcela plných vlaků,“ upozornil herec Slovenského národního divadla Nikita Slovák, čekající v přeplněné hale bratislavského hlavního nádraží.

Cestování zdarma se přitom týká pouze spojů provozovaných v závazku veřejné služby. Za vlaky Intercity, které jezdí mezi Bratislavou a Košicemi, musí i studenti platit tak jako dříve. Tuto praxi se ale chystá změnit podnikatel Radim Jančura, který chce začít provozovat spoje na stejné trase jako jezdí Intercity ZSSK (ovšem také rychlíky, kde sleva platí). Ministerstvo dopravy již vyzval, aby také jemu začalo poskytovat peníze, aby mohl nabízet cestování zdarma dětem, studentům a důchodcům. „Stojíme si za tím, že jde o nedovolený zásah státu do hospodářské soutěže a že náhrada slevy má jít za cestujícím a ne za dopravcem,“ řekl Radim Jančura.

Které vlaky budou v příštím roce jezdit na trati Bratislava – Košice:

  • Intercity ZSSK: prémiové spoje s povinnou rezervací, beze slev
  • Intercity Regiojet: spoje soukromého dopravce s povinnou rezervací, zatím beze slev
  • expresy (pouze v úseku Púchov – Žilina): mezistátní vlaky z Prahy, na Slovensku lze cestovat zdarma
  • rychlíky: vnitrostátní vlaky s vyšším počtem zastávek a delší jízdní dobou než IC, lze cestovat zdarma
  • regionální vlaky: lze cestovat zdarma
Cestování zdarma má za sebou první týden (zdroj: ČT24)

Bezplatně na Slovensku cestují i stovky Čechů

O bezplatné cestování již požádalo 230 tisíc lidí, nárok na ně ale má asi desetinásobek. Podle mluvčí ZSSK Jany Morháčové se mezi cestující s nárokem na jízdu zdarma zaregistrovalo i 650 obyvatel jiných zemí EU. „Největší skupinu tvoří čeští občané. Tam absolutně dominuje skupina důchodců,“ řekla.

Cestování zdarma udělalo radost kromě cestujících také hoteliérům. Opatření sice začalo platit v době, kdy se cestuje patrně nejméně, ale brzy již začne zimní sezona, nejvíce potom očekávají od sezony letní. Čekají, že vlaky přivezou do hotelů mnohem více lidí a ti nebudou váhat utrácet peníze, které ušetří na jízdném.

Vydáno pod