Praha dala zelenou přestavbě Masaryčky a zastávce na Výtoni

Praha - Pražské zastupitelstvo dnes schválilo roky projednávanou změnu, která umožní přestavbu Masarykova nádraží v centru Prahy. Změna umožní mimo jiné propojení ulic Pernerova a Na Florenci a počítá s vybudováním železničního muzea. Zachováno zůstane nádraží a objekt pošty u Hybernské ulice. Na nádraží bude rezerva pro napojení na rychlodráhu na letiště. Souhlas zastupitelů znamená, že bude v místě zrušena stavební uzávěra. Zastupitelé odsouhlasili i změnu územního plánu železničního úseku mezi hlavním a smíchovským nádražím. V budoucnu to umožní případné zvýšení kapacity trati a vybudování nové zastávky Výtoň.

Se zachováním prostoru pro další dvě koleje podél ulice Na Florenci nesouhlasila Praha 1, která vlastní v lokalitě jeden z pozemků. Zastupitel Prahy 1 Filip Dvořák (ODS) na jednání výboru zastupitelstva už dříve řekl, že jde jen o „odstavnou plochu“ pro vlaky v centru města. Koleje podle něj nejsou efektivně využívány. Dnes ale změna prošla hladce bez jakékoli diskuse.

Podle dřívějšího vyjádření tehdejšího primátorského náměstka Tomáše Hudečka (TOP 09) je Masarykovo nádraží pro Prahu jedním z klíčových nádraží především kvůli napojení na trať z Kladna, která není spojena s hlavním nádražím. „Masarykovo nádraží si svůj vliv ponechá na dlouhou dobu, jeho význam by měl být spíše posílen,“ řekl Hudeček.

Vlastníkem většiny pozemků na Masarykově nádraží jsou České dráhy (ČD). Přestavbu nádraží plánuje společnost Masaryk Station Development, v níž ČD vlastní asi 34 procent a většinu má investiční skupina Penta.

Nová zastávka na Výtoni

Mezi Vyšehradem a hlavním nádražím by měla mít trať větší kapacitu a měla by být zároveň tišší. Nová zastávka na Výtoni se má stát přestupním uzlem na tramvaje jezdící po nábřeží. Zároveň bude zastávka navázána na cyklotrasu A2, která vede po pravém břehu podél Vltavy. Původně město uvažovalo, že by vznikla zastávka u Ostrčilova náměstí v Nuslích, z toho ale sešlo.

Proti zřízení zastávky se postavila zastupitelka a bývalá radní Aleksandra Udženija (ODS). „Je to zkapacitnění dopravy v Praze 2 na úkor obyvatel,“ řekla. Primátor Hudeček to ale odmítl. Podle jeho slov je to sice navýšení dopravy, ale té pro Pražany nejméně náročné.

Město společně se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) zároveň musí v případě zvýšení kapacity trati vyřešit problém s historickým železničním mostem z Podskalí na Smíchov. Most je dvojkolejný a město potřebuje koleje tři. Pravděpodobně bude vedle něj postaven nový most.