Praha – Do roku 2023 začne rekonstrukce železniční trati mezi pražským hlavním nádražím a Smíchovem. Již dnes přitom patří k nejvytíženějším, provoz na ní přitom často komplikují závady zastaralé infrastruktury. Správa železniční dopravní cesty zatím zadala studii proveditelnosti, která napoví, jakým způsobem bude možné trať procházející hustou zástavbou modernizovat a zda bude možné přidat třetí kolej.
Stará trať v centru Prahy bude stárnout až celé další destiletí
Při rekonstrukci trati, která vznikla v 70. letech 19. století jako Pražská spojovací dráha, připadají v úvahu dvě varianty – buď SŽDC zkrátka vymění koleje, obnoví zabezpečovací zařízení či trakční vedení, anebo trať navíc rozšíří. Možná stavba třetí koleje by si vyžádala také stavbu nového železničního mostu vedle starého dvoukolejného, který je památkově chráněn. Studie proveditelnosti ukáže, zda je možné postavit třetí kolej mezi hlavním nádražím a Výtoní. „Charakter rekonstrukce trati je zásadně podmíněn jejím umístěním v husté městské zástavbě. Proto zůstane trať převážně na stávajících pozemcích dráhy,“ poukázal mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Studie se musí vypořádat také s hlukovou ochranou okolí dráhy, kterou bude třeba při rekonstrukci vybudovat. Podle Ptačinského přitom nepřipadá v úvahu stavba protihlukových zdí.
Na trati mezi hlavním a smíchovským nádražím byly v minulosti dvě zastávky, dnes není ani jedna. I to by rekonstrukce mohla změnit. „Jako zajímavá se jeví možnost výstavby nové zastávky Praha-Výtoň, situované v blízkosti historické celnice, s výbornými přestupními vazbami na tramvaje jezdící po nábřeží,“ nastínil Jakub Ptačinský.
Ačkoli SŽDC počítá s tím, že rekonstrukce začne během příštího desetiletí, nejpozději potom v roce 2023, trať by ji nutně potřebovala již nyní. Přestože po ní nejezdí mnoho nákladních vlaků – ty jsou vesměs odkláněny z Radotína přes Branický most na železniční Jižní spojku – je zde velmi hustá doprava. Ve špičce jezdí osobní vlaky v každém směru zhruba po deseti až patnácti minutách, mezi nimi projíždějí ještě rychlíky. Na starou trať se tak již nevejdou vlaky z Prahy do Rudné či do Hostivice, které musí začínat na Smíchově. SŽDC také loni odmítla návrh, aby přes Smíchov na hlavní nádraží jezdily vlaky přijíždějící po připravované trati z Letiště Václava Havla.
Spojovací dráhu postavila společnost Dráha císaře Františka Josefa (KFJB) jako spojku mezi tratěmi procházejícími centrem Prahy a Českou západní dráhou z Bavorska a Plzně, která tehdy končila na Smíchově. Nákladní vlaky po ní začaly jezdit v roce 1872, osobní až po zestátnění KFJB v roce 1888. Do 40. let minulého století na ní byla zastávka Královské Vinohrady, mezi lety 1905 a 1960 zastavovaly vlaky také na nádraží Vyšehrad. Od roku 1928 je trať elektrizovaná. Mezi její nejvýznamnější prvky patří železniční most z roku 1901, který nahradil původní jednokolejné přemostění.