Projekční stěna i skleněná podlaha. Studio 6 prošlo kompletní rekonstrukcí

Newsroom ČT24: Studio 6 prošlo kompletní rekonstrukcí (zdroj: ČT24)

„Teď tam máš Horizont, hoď tam Devadesátku.“ Na obrovské projekční stěně se během několika vteřin změní logo Horizontu na pozadí nového pořadu ČT24 90´. Změní se i podsvícení, moderátor už je připravený a technici ještě posouvají své kamery po skleněné podlaze. V kompletně zrekonstruovaném studiu 6 se dolaďují poslední detaily, aby v pondělí všechno klaplo a aby s ranním proudem ČT24 odstartovalo i nové studio.

Ranní Studio 6, Interview, Horizont i nový pořad 90´ – to všechno bude ČT24 vysílat ze studia 6, které prošlo po sedmi letech kompletní rekonstrukcí. „Když si vezmeme, že to studio bylo staré nějakých sedm osm let, tak si asi vzpomeneme, že v té době byl Facebook i Twitter v plenkách a stejně tak i televizní zpravodajství, minimálně tady v českých podmínkách,“ vysvětluje zástupce šéfredaktora zpravodajství ČT František Lutonský důvod rekonstrukce.

Staré studio 6 tak jednoduše přestalo stačit současnému tempu televizního zpravodajství. ČT24 potřebuje takové studio, ve kterém bude možné zařadit různé grafiky a které bude schopné reagovat na mimořádné události. Například v okamžiku, kdy nastanou povodně, jsou základní součástí zpravodajství okamžité vstupy reportérů, a to staré studio neumožňovalo.

Kapacity studia 6 prostě přestaly stačit.
František Lutonský
zástupce šéfredaktorka zpravodajství ČT

Moderátor jakéhokoliv pořadu, který se odtud bude vysílat, tak bude moci prakticky ihned přepnout do režimu takzvaných breaking news. Studio se okamžitě podsvítí žlutou barvou a mimořádné zpravodajství může začít. Stejným způsobem ostatně fungují breaking news i na těch nejznámějších zpravodajských kanálech jako je například americká CNN.

Z původního vybavení proto nezbylo vůbec nic a studio se stavělo v podstatě od základů znovu. Od skleněné podlahy až po obrovskou projekční stěnu, která funguje na systému dvou zrcadel – paprsek z projektoru nejprve směřuje do menšího z nich, kde se odrazí k druhému zrcadlu a až potom na projekční plochu.

Největší pecka, která tady je, je projekční stěna, která je v Česku asi ojedinělá. Je to největší zobrazovací plocha ve zpravodajském studiu, která je celistvá.
Jaroslav Holota
architekt

Nedílnou součástí zpravodajství Čtyřiadvacítky jsou už poměrně dlouho vedle reportáží a rozhovorů i různé grafiky. A právě těm by měla ve velké míře poskytnout prostor projekční stěna.

Místo gauče stoleček

Interview, Devadesátka a ranní zpravodajský proud sice budou vysílané z jednoho studia, ale to neznamená, že vše bude jako přes kopírák. Tak to ostatně nebylo ani před rekonstrukcí. „V průběhu pár vteřin umíme změnit barevnost, umíme změnit obrázky. V tomhle studii si můžeme dovolit, cokoliv nás napadne,“ dodává architekt Jaroslav Holota.

A nebude se měnit pouze barva nebo podsvícení, ale i dekorace. Po odvysílání ranního Studia 6 jednoduše technici uklidí modrý gauč a večer před Devadesátkou na jeho místo přestěhují stolečky pro moderátora a hosty.

Změnou ale neprošlo pouze to, co je před kamerou, ale i to za ní – režie. Důvodem byl přechod z SD vysílání na HD rozlišení.