O památkově chráněný most přes Orlík nestojí kraj ani železničáři

Památkově chráněný most přes Orlík nechce kraj ani železničáři (zdroj: ČT24)

Jihočeský kraj odmítá převzít od státu historický železniční most u Orlické přehrady, nemá prý peníze na rekonstrukci, komplikované je i využití mostu pro cyklostezku. Ještě loni železniční spojnici nad přehradou hrozilo zbourání, zachránilo ho prohlášení kulturní památkou. Až po mostu přestanou jezdit vlaky, železničáři ho budou muset prodat. Bezúplatný převod mostu na kraj prosazují lidé, kteří jeho demolici bránili peticí.

Kulturní památkou se most u Červené nad Vltavou na Písecku stal v roce 2021. „Když se nám podařilo ho zapsat do památek, bylo to obrovské vítězství,“ těší jednoho z iniciátorů za zachování mostu Karla Holla. Tím pro něj a ostatní, kteří se stavěli proti zbourání, starost o budoucnost ocelového příhradového mostu z konce devatenáctého století nekončí.

Hledá se nový majitel

Správa železnic chtěla dopravní spojnici vltavských břehů dříve zbourat. Původní ocelová konstrukce nevyhovuje, na trati tak nelze využít některé typy vlaků. Nemohou tam jezdit nákladní, nejvyšší možná rychlost je 30 kilometrů v hodině.

Po získání památkové ochrany most zůstává a poblíž se staví nový, železobetonový. S rozpětím oblouku 156 metrů bude jedním z největších v Česku. Po dokončení v roce 2024 se na něj železniční doprava přesune a starý most bude volný. Železničáři ale do oprav historické ocelové konstrukce investovat nemohou. „Budeme se snažit najít způsob, jakým by mohla získat nového majitele,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

obrázek
Zdroj: ČT24

Původní most – 280,2 metru dlouhý, 69,5 metru vysoký a vážící 940 tun – se zatím moc neopravoval. Při stavbě orlické přehrady se jen zesílily části zatopených pilířů, drobné opravy přišly v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století.

Problémy s penězi i využitím

Podle iniciátorů záchrany mostu by ho mohli využívat pěší i cyklisté. Místo podle nich je a vždy bylo turisticky atraktivní. Červená nad Vltavou patřila v polovině dvacátého století k turistickým tahákům, zdejší letovisko se ale zatopilo při vzniku orlické přehrady.

„Peníze se dají sehnat, projednával jsem to od ministerstev až po Evropskou unii,“ tvrdí Karel Holl. Spolu s dalšími žádá po Jihočeském kraji, aby si most od státu převzal. Kraj ale vzkazuje, že ani on finance na rekonstrukci nemá. „Na peníze si bohužel nemůžeme nikde zatím sáhnout, z žádných dotačních titulů, jak se tady říká, že jsou na to vypsané tituly a granty, tak určitě ne,“ vysvětlil náměstek jihočeského hejtmana Antonín Krák (ČSSD).

Most se klene přes Vltavu v místech, kde historicky hospodařil šlechtický rod Schwarzenbergů. I teď vedou cesty k řece po soukromých pozemcích, což podle kraje brání napojení do sítě cyklostezek. „Máme písemné vyjádření, že ani pronájem ani prodej není možný,“ říká Krák. Místní se přesto nevzdávají. Čas si dávají do chvíle, než most někdo koupí.