Jiří Korman: K Hrabalovi jsem měl respekt i jako k člověku

Na Nové scéně bude mít 24. března premiéru hudebně-taneční představení Cikánská rapsodie, inspirované osobností Bohumila Hrabala. Autorem inscenace je romský skladatel a hudebník Jiří Korman. Při tvorbě vyšel z harmonie a melodiky klasické romské hudby, kterou obohacuje o zcela specifický autorský rukopis. Projekt vznikl na počest stého výročí narození předního českého spisovatele. Autor představení literáta osobně znal, léta se spolu scházeli, Korman dokonce na přání tohoto pábitele zahrál i na jeho pohřbu. Několik dnů před premiérou jsme si s muzikantem o novém představení povídali.

Jaký byl prvotní impuls pro vznik inscenace Cikánská rapsodie? Odkud vzešel nápad něco takového vytvořit?
V hlavě nosím tuto myšlenku už asi dva roky, ale opravdu intenzivně na projektu pracuji něco málo přes rok. Od toho prvotního nápadu vznikalo představení postupně. Už za Hrabalova života jsem s ním měl cikánskou hudbu tak nějak spojenou. A když jsem si vloni připomněl, že se blíží sté výročí jeho narození, všechno hezky zapadlo.

Kdy a za jakých okolností jste se s Bohumilem Hrabalem seznámil? Bylo to v té slavné hospodě U Zlatého Tygra?
Ano, bylo to v hospodě, ale ne U Tygra. Poprvé jsme se potkali v dnes už neexistujícím lokálu ve Štupartské ulici. Tam jsme hráli s naší cimbálovou kapelou, měli jsme tam nějakou akci, myslím, že dotočnou, už si přesně nevzpomenu. No, a když jsme tam přišli, Hrabal už seděl za svým stolem. Byl v té hospodě štamgastem a sedával tam pravidelně vždy jeden den v týdnu, tuším, že ve středu nebo ve čtvrtek. Hned jsme si padli do oka.

Vídali jste se pak pravidelně? Byli jste blízcí přátelé?
Záleží, jak kdo chápe pojem přátelství. V té hospodě jsme se vídávali pravidelně, pak také samozřejmě U Tygra. Většinou jsme s naší partou hráli, a to i na několika oslavách jeho narozenin. Měl jsem Bohumila Hrabala rád a choval jsem k němu úctu. Teď nemyslím jen díky jeho literárnímu umu, byl to jeden z velikánů, takže v této oblasti je to jasné, ale měl jsem k němu hluboký respekt i jako k člověku.

Cikánská rapsodie
Zdroj: ČT24/Marek Volf

On se nad nikoho nepovyšoval a měl blízko k lidem…
Ano, měl k nim na jednu stranu hodně blízko, na druhou stranu ale i hodně daleko. Hrabal šel z jednoho extrému do druhého. Buďto byl k lidem velice laskavý, anebo krajně nepříjemný. Bylo to „kus od kusu“, jak se říká. Když ho někdo otravoval, byl záměrně nepříjemný, vzápětí zase dovedl úplně přepnout a být upřímně laskavý a chovat se jako mílius. To se mi taky líbilo.

Inspiroval vás Hrabal také v osobním životě?
To je zajímavá otázka. Asi ano. Pokud se počítá všechno to, co teď dělám, za osobní život, tak určitě.

A jak vás napadl název nové inscenace - Cikánská rapsodie?
Nejste zdaleka první, kdo se mě na to ptá. Cikánská rapsodie je text Bohumila Hrabala, v němž popisuje věci, které jsou v základu tohoto hudebně-tanečního představení. Do ruky se mi dostal asi před deseti lety. Cikáni Hrabala hodně inspirovali, ať už to byla krásná setkání s muzikanty, nebo cikánečka, která u něj nějakou dobu žila. Odtud tedy ten název.

Cikánskou rapsodii tvoří deset obrazů - námětů na Hrabalovy povídky, jež nikdy nevznikly. Vy jste si je při těch vašich setkáních zapsal či zapamatoval?
Nezapisoval jsem si je, nepotřeboval jsem to. Příběhy, které člověka něčím zaujmou, mu tak jako tak utkví v paměti. Hrabal hodně často mluvil o svém mládí, příhodách s matkou, času, který strávil v Nymburce. V hospodách na sebe překvapivě prozrazoval i dost intimních věcí. Momenty, které mi utkvěly v hlavě, jsem se snažil převést do divadelních obrazů.

Jsou to tedy jen obrazy nebo i mikropříběhy, které mají děj?
Do příběhů bych se nepouštěl. Hrabal byl dobrým vypravěčem a představení je spíš mým osobním pohledem na to, jak na mě jeho vyprávění působilo. Je to forma, kterou bych mu rád předvedl, a věřím, že by z ní měl on sám radost. Nesmí chybět krásné mladé holky, o nichž stále mluvil, pivo, cikánská hudba…

Co se týče žánru, je Cikánská rapsodie spíš herecký, taneční nebo hudební projekt?
Žánry se v představení střídají, někdy je tam víc tance, někdy hraní, každopádně hudba a myslím, že i zpěv jsou v každém obraze. Písně vycházejí z cikánské melodiky, jen trochu posunuté do modernějšího pojetí. Jediný, kdo má takzvaně seriózní mluvený text, je herec Petr Drholec, který hraje postavu Hrabala. V inscenaci se představí tanečníci, hudebníci i herci, a to profesionálové i amatéři.

Kromě tvůrčí práce působíte jako vysokoškolský pedagog na DAMU, jak dlouho už? Co na škole vyučujete a jak došlo k této spolupráci?
Dlouho jsem přemýšlel o tom, že je škoda, že se na vysokých školách a ve společnosti obecně moc neví o historii romské hudby. Zaobíral jsem se tímto tématem už nějakou dobu, pak jsem si sedl, napsal miniprojekt a odnesl jsem ho na DAMU. Tam se na to podívali a pak se ozvali, že spolupráci zkusíme. Už to takhle „zkoušíme“ šestým rokem. Předmět, který vyučuji, se jmenuje Romská písňová poezie – zabývám se tradiční romskou hudbou a kulturou. A těší mě, že o ně mají mladí lidé zájem.

Jiří Korman…

… vyrůstal v hudební rodině, od útlého dětství hrál na housle, kytaru i piáno. Později (1983) založil vlastní cimbálovou kapelu a začal se jako houslista věnovat hudbě profesionálně. Od roku 1989 působí jako profesionální muzikant a hudební skladatel spolupracující s mnoha umělci (V. Třešňák, D. Koller, M. Kocáb, M. Kubišová a další). Věnuje se také scénické a filmové hudbě (D. Klein, T. Vorel, A. Krob, V. Michálka a jiní známí režiséři). Z hudební spolupráce na filmech stojí za zdůraznění dokument Břetislava Rychlíka: Ó, ty černý ptáčku (O tu kalo čiriklóro, 1997), jenž vypráví o útrapách dvou romských žen, které přežily český holocaust. Film vypovídá také o znevážení památky mrtvých Romů komunistickým režimem.

V roce 2000 vznikl projekt Čhajori romaňi, jehož jednou z částí byla výstava romského malíře Pavla Kroky v Českém muzeu výtvarných umění v Praze. Na náměty obrazů, umělecky ztvárňujících minulost, přítomnost a touhu romského národa po klidné budoucnosti, zkomponoval Jiří Korman třináct hudebních variací zaznamenaných na CD s názvem Čhajori romaňi. Obraz s názvem Lety 1942 se také stal jedním z hudebních motivů divadelně-hudebního projektu Lety – 1942.

V současné době působí Jiří Korman jako pedagog na Pražské DAMU, kde vede předmět Vnímání a interpretace romské hudby. Na DAMU se umělecky seznámil s režisérkou Danou Račkovou. Jejich spolupráce na mnoha projektech začala téměř okamžitě, později spolu založili občanské sdružení Evropské centrum romské hudby v Praze, které si klade za cíl pěstovat romskou hudbu v Čechách i ve světě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 18 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...