Když psal George Orwell román 1984, sotva asi tušil, že to, co zobrazil jako dystopickou vizi budoucnosti, se promění ve skutečnost. Centrum současného umění Dox se spolu s dalšími umělci noří do Skvělého nového světa a do 25. ledna 2016 se zabývají tématy společenského dohledu, konzumní společnosti a světa médií. „Odkazují bohužel k budoucnosti, která už nastala."
Dox žije ve Skvělém novém světě, kde se utopie stala realitou
Ray Bradbury s Fahrenheitem 451, Aldous Huxley a jeho Brave New World nebo už zmíněný Orwell a další desítka umělců posloužila jako výchozí bod expozice, která zjišťuje, že jejich vize absurdity se staly realitou. Spisovatelé chtěli svými díly varovat před kontrolou občanů založenou na psychické manipulaci, strachu a totální absenci soukromí. Cílem bylo čtenáře vyburcovat.
Huxley spatřoval ve 30. letech minulého století zásadní hrozbu v technologických intervencích vedoucích k řízenému rozkastování společnosti a Bradbury předpověděl v 50. letech vítězství povrchní kultury masových médií nad společností uznávající hodnotu knih.
Od Života v kleci až k Absolutnímu štěstí
Skvělý nový svět provede návštěvníka několika sekcemi. Život v kleci nabídne fotografie, malby a instalace soch diktátorů odkazující k ideologické propagandě, šíření strachu a terorizování občanů. Tvůrci se snaží připomenout, že v současnosti existují země, kde orwellovský svět žije.
K současnosti odkazuje i sekce Svoboda v bublině, která varuje před dobrovolnou spoluprací manipulovaných. Malby amerického umělce Williama Bettse vznikající ze záznamů veřejných kamer odkazují k všudypřítomnému monitorování našich aktivit. 3D portréty umělkyně Heather Dewey-Hagborgové, vytvořené na základě analýzy DNA z nedopalků, vlasů a jiných materiálů nalezených na ulici, upozorňují na nebezpečí geneticky kontrolované kultury.
Třetí část výstavy Odtržení se ve spolupráci s divadlem Farma v jeskyni věnuje neviditelné kategorii „odpadlíků", jejichž citlivost či neschopnost adaptace na výkon a funkci je v soukolí dnešní hypermoderní společnosti odsoudila do role „pacientů". Na závěr příchozí dospějí k Absolutnímu štěstí…