Zlatá slza už může ukápnout na EXPO 2010

Praha/Šanghaj – Otevření českého pavilonu na EXPO 2010 nanečisto se včera setkal s velkým zájmem návštěvníků, jeden z nejzajímavějších exponátů přitom ještě na cestu do Číny čeká v Česku. O LacrimAu neboli zlaté slze se mluvilo zejména v souvislosti se zamítnutím České národní banky zapůjčit tunu ryzího zlata na zhotovení objektu. Autory to ale neodradilo a zlato, i když ne tunu, získali ze soukromých zdrojů. V současné době je impozantní kapka už hotová a připravena na odvoz do Šanghaje.

V českém pavilonu bude slza vysoká 80 a široká 50 centimetrů umístěna ve skleněné krychli. Vejít do ní bude moci jen každý pětistý návštěvník, ve speciálním křesle budou při pohledu na kapky snímány jeho reakce a emoce, které vyhodnotí automatická pipetovací stanice a namíchá z různých esencí návštěvníkovi jeho osobní vůni. „Když si pak po měsíci znovu přičichne k vůni, měl by si vzpomenout na zážitek, kdy se díval na zlatou slzu, protože tak funguje paměť spojená s vůní,“ vysvětlil výtvarník Federico Díaz.

Kapka má v současnosti tři majitele – Díaze, galeristu Zdeňka Sklenáře a zástupce firmy E-Invest. Název LacrimAu kombinuje latinský výraz pro slzu s chemickou značkou zlata. „Slza je symbolem citu,“ vysvětlil Sklenář, proč se Diáz rozhodl zrovna pro tento tvar.

Reportáž Zuzany Maxové (zdroj: ČT24)

„Hledal jsem dlouho symbol nebo tvar, který znázorňuje dvě polohy emocí: radosti a smutku. Připadala mi jako nejadekvátnější symbol, který se propojuje zároveň i s celou instalací, která je především o emocích,“ doplnil výtvarník. A pro zlato se prý rozhodl proto, že tento drahý kov a vztah k němu odráží stav společnosti.

Kolik zlata se na výrobu LacrimAu nakonec podařilo získat, organizátoři projektu tají. Přestože kapka je velká podle původních plánů, předpokládanou tunu neváží. Její skutečnou váhu se lidé dozví koncem října, kdy bude vyhodnocena tipovací soutěž mezi návštěvníky pavilonu. „Deset nejbližších tipů bude oceněno částkou 50 tisíc juanů, což je zhruba 130 tisíc korun,“ prozradil Jiří František Potužník, manažer marketingu a komunikace české účasti na EXPO 2010.