Z Plzně do Temelína. Nové kontejnery na vyhořelé palivo čekají náročné testy

Události: Převoz kontejneru na vyhořelé palivo (zdroj: ČT24)

Plzeňskou společnost Škoda JS opustil první kontejner určený pro Jadernou elektrárnu Temelín. V těchto přepravnících se bude uchovávat palivo, než se rozhodne, kam s ním. Buď se pro něj ještě najde využití, nebo skončí v jedné z lokalit vytipovaných pro budoucí hlubinné úložiště. Právě Rada Správy úložišť radioaktivních odpadů ve středu jednala o snížení počtu vytipovaných míst pro budoucí sklad vyhořelého paliva, nakonec ale nerozhodla.

Na první pohled jde o jednoduchý 5,5 metru dlouhý válec. Technologicky je ale promyšlený do posledních detailů. Uvnitř, v nosném koši, jsou trubky z hliníkové slitiny, do kterých se jaderné palivo vkládá. Více než čtyřicet centimetrů silná stěna má zajistit odstínění záření.

Z plzeňské reaktorové haly poputuje do Temelína šedesát kontejnerů. 

Kontejner pro vyhořelé jaderné palivo
Zdroj: ČT24

„Maximální projektová životnost je šedesát let. Dává nám to tedy šedesát let času na to se rozhodnout, co s tím palivem dál,“ řekl ředitel divize Servis JE společnosti Škoda JS František Krček. Do té doby zůstanou ve skladu Jaderné elektrárny Temelín. 

Každý kontejner je zde umístěn na svou pozici a zapečetěn od zástupců mezinárodních agentur. „Tyto agentury navíc prostřednictvím kamer, které tady mají umístěny, můžou nepřetržitě monitorovat dění ve skladu,“ uvedl mluvčí Jaderné elektrárny Temelín Marek Sviták. 

Nepřetržitá kontrola dosavadních kontejnerů
Zdroj: ČT24

Kontejnery z Plzně mají být ještě dokonalejší a bezpečnější než ty dosavadní. I přesto je ale čeká náročné testování. „K zavezení nikoli reálného paliva, ale tzv. imitátoru by mělo dojít během jarní odstávky prvního bloku,“ řekl Sviták. 

Ostrá zkouška s reálným palivem je v plánu během letní odstávky druhého bloku. Nejdřív ale musí elektrárna získat souhlas Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.