Plzeňskou společnost Škoda JS opustil první kontejner určený pro Jadernou elektrárnu Temelín. V těchto přepravnících se bude uchovávat palivo, než se rozhodne, kam s ním. Buď se pro něj ještě najde využití, nebo skončí v jedné z lokalit vytipovaných pro budoucí hlubinné úložiště. Právě Rada Správy úložišť radioaktivních odpadů ve středu jednala o snížení počtu vytipovaných míst pro budoucí sklad vyhořelého paliva, nakonec ale nerozhodla.
Z Plzně do Temelína. Nové kontejnery na vyhořelé palivo čekají náročné testy
Na první pohled jde o jednoduchý 5,5 metru dlouhý válec. Technologicky je ale promyšlený do posledních detailů. Uvnitř, v nosném koši, jsou trubky z hliníkové slitiny, do kterých se jaderné palivo vkládá. Více než čtyřicet centimetrů silná stěna má zajistit odstínění záření.
Z plzeňské reaktorové haly poputuje do Temelína šedesát kontejnerů.
„Maximální projektová životnost je šedesát let. Dává nám to tedy šedesát let času na to se rozhodnout, co s tím palivem dál,“ řekl ředitel divize Servis JE společnosti Škoda JS František Krček. Do té doby zůstanou ve skladu Jaderné elektrárny Temelín.
Každý kontejner je zde umístěn na svou pozici a zapečetěn od zástupců mezinárodních agentur. „Tyto agentury navíc prostřednictvím kamer, které tady mají umístěny, můžou nepřetržitě monitorovat dění ve skladu,“ uvedl mluvčí Jaderné elektrárny Temelín Marek Sviták.
Kontejnery z Plzně mají být ještě dokonalejší a bezpečnější než ty dosavadní. I přesto je ale čeká náročné testování. „K zavezení nikoli reálného paliva, ale tzv. imitátoru by mělo dojít během jarní odstávky prvního bloku,“ řekl Sviták.
Ostrá zkouška s reálným palivem je v plánu během letní odstávky druhého bloku. Nejdřív ale musí elektrárna získat souhlas Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.