Z Křetínského se stal mediální magnát, za miliardy kupuje síť rádií včetně Frekvence 1 či Evropy 2

Společnost Czech Media Invest (CMI), kterou spoluvlastní miliardář Daniel Křetínský, kupuje od francouzské společnosti Lagardére rozhlasové stanice v Česku, Polsku, na Slovensku a v Rumunsku. K těm patří třeba Frekvence 1 a Evropa 2. Prodejní cena činí 73 milionů eur (zhruba 1,8 miliardy korun). ČTK to oznámil člen představenstva CMI Daniel Častvaj.

Na podmínkách prodeje rozhlasových stanic se CMI dohodla s Lagardére Group. Pro uzavření transakce je podle Častvaje potřebný souhlas regulačních orgánů v dotyčných zemích.

„CMI získává do svého portfolia nový mediatyp postavený na silných rozhlasových brandech,“ uvedl Častvaj.

  • Rádio Impuls - 1,028 milionu posluchačů
  • Evropa 2 - 860 tisíc posluchačů
  • Radiožurnál - 846 tisíc posluchačů
  • Frekvence 1 – 818 tisíc posluchačů

CMI prostřednictvím svých dceřiných společností Czech News Center a CN Invest dosud působila zejména v oblasti tisku. Vydává čtyři deníky, mezi nimi Blesk, Sport a Aha!, desítky časopisů, například týdeník Reflex nebo Svět motorů, a také webové tituly. Společnost také vlastní dvě tiskárny a je lídrem ve vydávání knih a distribuce tisku.

Vlastníci na českém rozhlasovém trhu obchodu mezi CMI a Lagardère
Zdroj: Český rozhlas/Media Bohemia/Radio United Broadcasting/Mafra/ČTK

Společnosti provozující rozhlasové stanice, které jsou předmětem transakce, vykázaly loni konsolidované tržby přibližně 56 milionů eur (1,4 miliardy korun), uvedl Častvaj. V Česku do nadnárodní sítě Lagardére Group patří mediální skupina Lagardere Active ČR. Provozuje pět českých rozhlasových stanic, jednu slovenskou stanici a mediální zastupitelství Regie Radio Music.

V portfoliu skupiny podle mediálního odborníka schází televize

Podle mediálního experta Jana Potůčka se tuzemská média soustřeďují do rukou českých podnikatelských skupin. „Pro CNC to je velká posila, očekávám hodně synergií mezi bulvárními deníky Blesk, Aha! a rádii Evropa 2 a Frekvence 1. Průniků může být více, navíc se nabízí crossmediální propagace, například Reflexu ve vysílání Evropy 2,“ řekl ČTK.

Akvizice tak podle Potůčka dává smysl, společnosti Czech News Center ale v portfoliu nadále chybí televize. „Očekávám, že bude velká snaha nějakou stanici získat. Nemyslím si, že by stavěli novou televizi na zelené louce, spíše nějakou koupí,“ dodal Potůček.

CNC se podle šéfredaktora serveru Mediář.cz Ondřeje Austa již k televiznímu byznysu přiblížila, když na začátku letošního roku získala menšinový podíl ve firmě Magical Roof, která na českém trhu provozuje televizní stanici Joj Family. CNC v televizní firmě získalo 20 procent, většinových 80 procent dál patří společnosti Slovenská produkčná, která na Slovensku vlastní a provozuje kanály TV Joj a TV Joj plus.

Majetkovou vazbu na Křetínského má i skupina Mall Group, která chce koncem roku spustit v Česku vlastní internetovou televizi. V tomto e-commerzovém gigantu Křetínský drží podíl právě prostřednictvím CMI. Další podíly má PPF, finančník Patrik Tkáč a investiční skupina Rockaway Capital.