Ačkoliv mají své vlastní slavné autosalony, připravily se přední automobilky ve velkém stylu na CES, největší veletrh spotřební elektroniky. V americkém Las Vegas se od středy do soboty představí 7 z 10 největších světových výrobců. A automobilový průmysl si rezervoval o čtvrtinu více výstavní plochy než před rokem. Jedním z jeho hlavních témat mají být elektromobily.
Světové automobilky představují na veletrhu CES budoucnost elektromobilů
Své strategické vize již představila německá automobilka Volkswagen, když ukázala koncept elektrického minivanu nazvaný Budd-e. Na trh by se měl dostat do roku 2020. Automobilka ho nazvala mikrobusem pro 21. století. Dlouhý je 4,59 metru, široký 1,93 metru a vysoký 1,83 metru. Udávaná maximální rychlost je 149 kilometrů za hodinu a na jedno dobití dojezd až 600 kilometrů. Podle automobilky zapadá mezi modely Volkswagenu Touran a Multivan T6. Inspiraci hledala firma u svých klasických vanů, v minulosti oblíbených například u hippies.
BUDD-e má podle agentury DPA nabízet i internetové propojení s různými chytrými zařízeními v domácnosti. Z automobilu by tak mohlo být například možné zkontrolovat obsah ledničky nebo zjistit, kdo zvoní u domovních dveří.
VW ukázal i e-Golf Touch. Co nabídne General Motors?
VW v Las Vegas představil rovněž elektromobil e-Golf Touch, který má umožňovat ovládání některých funkcí pomocí gest. Tento vůz by se měl začít prodávat již během jednoho roku. Úspěch v oblasti automobilů s alternativními pohony by mohl podle DPA koncernu Volkswagen pomoci překonat skandál kolem emisí u naftových vozů.
Americká automobilka General Motors vyšle do města hříchu svoji nejvyšší šéfovou Mary Barraovou. Podle agentury Reuters má ve svém vystoupení představit výrobní verzi elektrického vozu Chevrolet Bolt. Měl by mít dojezd 200 mil (320 kilometrů) a prodávat se od příštího roku spolu s novým Chevroletem Volt (hybrid do zásuvky).
Realita zatím pokulhává, ale…
Samotná „mimoveletržní“ realita je však zatím chudá. Klesající ceny pohonných hmot vedly ke snižování poptávky po hybridních a elektrických vozech. Například v USA propadly loni prodeje o 16 procent v porovnání s rokem 2014. Na trhu pak autům do zásuvky (elektromobily a plug-in hybridy) patří méně než jedno procento. Naopak nejvíce ekologických aut na trhu je v Norsku. Auta s nulovými emisemi tvořila loni 17 procent nových osobních vozů. Prodeji napomáhají daňové slevy.
Naproti tomu však regulační orgány tlačí automobilky po celém světě k prodeji více elektrických vozů, aby se omezily škodlivé emise z tradičních aut. To vede například i čínské investory k podpoře produkce elektrických vozů v kalifornské automobilce Faraday Future, která je považována za konkurenta firmy Tesla Motors.
Právě automobilka Faraday Future ukázala v předvečer CES svůj první elektrický vůz, „batmanovský“ závodní koncept nazvaný FFZERO1. Zástupce firmy Nick Sampson nicméně uvedl, že se nepočítá s výrobou tohoto konceptu. Automobilka již dříve naznačila, že hodlá investovat miliardu dolarů do továrny v okolí Las Vegas.
Vozy bez řidiče i další trendy
Tématem elektromobilů se však automobilová vlna na veletrhu CES nevyčerpává. Technologický server The Verge například připomíná spekulace, že se Ford spojí s Googlem k výrobě vozů, které nepotřebují řidiče. V předvečer CES Ford zatím jen oznámil, že plánuje ztrojnásobit na 30 vozů svoji dosavadní „flotilu“ automobilů (sedan Ford Fusion) bez řidiče. Chce tím urychlit vývoj nové technologie. Testovat je bude na cestách států Kalifornie, Arizona a Michigan.
Svoji představu k tomuto trendu má podle televize CNBC říci na veletrhu i jihokorejská Kia Motors. Automobilka BMW má zase ukázat výrobní verzi konceptu i8 Spyder.
Veletrh CES se pořádá od roku 1967. Loni na něj zamířilo více než 150 tisíc návštěvníků, kteří se zajímají o nové trendy. Letos mají být vedle aut dalšími lákavými tématy například chytré (digitální) domácnosti, roboty, elektronika pro zdravotní péči a tradičně i nové mobily či televizní obrazovky.