Německý autoklub ADAC léta manipuloval výsledky

Mnichov - Jak moc se dá věřit anketám o nejoblíbenější auto? Uznávaný autoklub ADAC, který je s téměř 19 miliony největším v Německu i v Evropě, totiž ukázal, že žebříčky není vůbec složité zfalšovat. Šéf komunikace firmy Michael Ramstetter už od roku 2005 svévolně navyšoval počty odevzdaných hlasů. Nyní se proto mluví o přezkoumání výsledků nejen této soutěže, ale i testů pro motoristy, které ADAC provádí. Bavorští politici kvůli tomu zpochybnili i argumenty autoklubu ve sporu o chystané mýtné na německých dálnicích pro zahraniční osobní auta.

Původně přitom autoklub přiznal „přikrášlování“ výsledků ankety Žlutý anděl (Gelber Engel) o nejoblíbenější auto Němců jen za rok 2014. Mělo však jít pouze o navyšování množství došlých hlasů, nikoli o ovlivňování pořadí. Autem roku se stal Volkswagen Golf - i když mu „papírově“ mělo přijít jen 3 409 hlasů, ADAC toto číslo v prosinci navýšil až desetinásobně na 34 299.

Odpovědnost za to podle ADACu převzal výhradně Ramstetter, který tak údajně chtěl cenu učinit ještě prestižnější. Ramstetter okamžitě rezignoval na všechny funkce ve společnosti. Kromě řízení firemní komunikace byl od roku 1998 i šéfredaktorem klubového časopisu Motorwelt. 

Navíc vedoucí představitel autoklubu Karl Obermair dnešnímu vydání listu Süddeutsche Zeitung potvrdil, že k manipulacím s výsledky soutěže docházelo už dříve. „Ramstetter na náš dotaz připustil, že zveřejňovaná čísla u volby nejoblíbenějšího auta Němců si i v jiných letech vymýšlel,“ uvedl Obermair. Šéf komunikace měl jako jediný přístup ke sčítání všech hlasování a o manipulacích s výsledky prý nikdo další z vedení klubu nevěděl.

Autoklub ADAC
Zdroj: ČTK/AP/DPA/Ralf Hirschberger

I deníku Bild dříve přišlo, že se počty odevzdaných hlasů v anketě v posledních letech uměle navyšovaly. Šedesátiletý Ramstetter se sice za své jednání omluvil, více ho ale komentovat nechtěl. Není tak jisté, zda náhodou nedocházelo k protežování domácích automobilů na úkor těch zahraničních.

Dosavadní ročníky soutěže hodlá nyní autoklub sídlící v Mnichově prověřit. „Důvěryhodnost a důvěra jsou naše největší bohatství,“ dodal Obermair. Současně poznamenal, že kompletní prověrka nejspíš nebude možná, protože některé statistiky hlasování se hned po předání cen likvidovaly.

Dopravní expert z univerzity v Duisburgu Ferdinand Dudenhöffer vyzval ADAC k radikální restrukturalizaci. Autoklub konkrétně pomáhá řidičům na silnicích při nehodách, testuje dopravní prostředky, vybavení pro ně, kvalitu odpočívadel nebo tunelů a provozuje také vlastní cestovní kancelář. „Je potřeba prověřit také jeho statistiky o nehodách nebo o tunelech,“ doplnil Dudenhöffer s tím, že když někdo lhal ve výsledcích ankety, není vyloučené, že lhal i v jiných výstupech.

Německá dálnice
Zdroj: ISIFA/Thinkstock/iStock

ADAC proti mýtu - byly však jeho argumenty podložené?

Po vyšetření celého skandálu volá i ministr dopravy Alexander Dobrindt spolu s bavorským premiérem Horstem Seehoferem, proti jejichž projektu dálničního mýtného pro cizince se ADAC dlouhodobě staví. „V souvislosti s mýtem jsem se vždycky ptal, kam chodí na ty závěry,“ zpochybnil Seehofer argumenty autoklubu ve sporu o plánovaný poplatek na německých dálnicích pro osobní auta registrovaná v zahraničí.

Studie vypracovaná na podnět ADAC totiž tvrdila, že celý projekt bude pro německou pokladnu ztrátový. Jenže německé ministerstvo dopravy si od něj slibuje minimálně stovky milionů eur ročně na opravy a výstavbu dálniční a silniční sítě.

ADAC taky před několika lety přišel s nelichotivým testem pro Dacii Logan. Nyní se však začalo spekulovat o tom, že ani test mezi kužely, při kterém se Dacia převrátila, nemusel mít žádnou vypovídací hodnotu. Naopak - nevhodně zvolené pneumatiky mohly rumunskou automobilku poškodit a místo toho nahrát německým konkurentům, píše Bild.

Denně vyrazí záchranáři ADACu na pomoc skoro 11 tisícům řidičů. Teď ale záchrannou akci potřebuje jeho pověst. Tím spíše, že obvinění přibývají. Podle některých expertů ADAC falšoval třeba i statistiky nehod. „ADAC, který potřebujeme, který pomáhá při poruchách, je dobrý. A pak je tu ADAC – hospodářská mocnost, poiltická mocnost, která má obrovský vliv,“ vysvětluje dopravní expert Ferdinand Dudenhӧffer.

Klub vznikl před 111 lety jako dobrovolné sdružení několika nadšenců a nyní disponuje nejen druhou největší flotilou záchranných vrtulníků v Německu, ale taky majetkem za tři čtvrtě miliardy eur a značným vlivem na politiku. Přes svoji moc nepodléhá žádné veřejné kontrole. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025
Načítání...