Mnichov - Jak moc se dá věřit anketám o nejoblíbenější auto? Uznávaný autoklub ADAC, který je s téměř 19 miliony největším v Německu i v Evropě, totiž ukázal, že žebříčky není vůbec složité zfalšovat. Šéf komunikace firmy Michael Ramstetter už od roku 2005 svévolně navyšoval počty odevzdaných hlasů. Nyní se proto mluví o přezkoumání výsledků nejen této soutěže, ale i testů pro motoristy, které ADAC provádí. Bavorští politici kvůli tomu zpochybnili i argumenty autoklubu ve sporu o chystané mýtné na německých dálnicích pro zahraniční osobní auta.
Německý autoklub ADAC léta manipuloval výsledky
Původně přitom autoklub přiznal „přikrášlování“ výsledků ankety Žlutý anděl (Gelber Engel) o nejoblíbenější auto Němců jen za rok 2014. Mělo však jít pouze o navyšování množství došlých hlasů, nikoli o ovlivňování pořadí. Autem roku se stal Volkswagen Golf - i když mu „papírově“ mělo přijít jen 3 409 hlasů, ADAC toto číslo v prosinci navýšil až desetinásobně na 34 299.
Odpovědnost za to podle ADACu převzal výhradně Ramstetter, který tak údajně chtěl cenu učinit ještě prestižnější. Ramstetter okamžitě rezignoval na všechny funkce ve společnosti. Kromě řízení firemní komunikace byl od roku 1998 i šéfredaktorem klubového časopisu Motorwelt.
Navíc vedoucí představitel autoklubu Karl Obermair dnešnímu vydání listu Süddeutsche Zeitung potvrdil, že k manipulacím s výsledky soutěže docházelo už dříve. „Ramstetter na náš dotaz připustil, že zveřejňovaná čísla u volby nejoblíbenějšího auta Němců si i v jiných letech vymýšlel,“ uvedl Obermair. Šéf komunikace měl jako jediný přístup ke sčítání všech hlasování a o manipulacích s výsledky prý nikdo další z vedení klubu nevěděl.
I deníku Bild dříve přišlo, že se počty odevzdaných hlasů v anketě v posledních letech uměle navyšovaly. Šedesátiletý Ramstetter se sice za své jednání omluvil, více ho ale komentovat nechtěl. Není tak jisté, zda náhodou nedocházelo k protežování domácích automobilů na úkor těch zahraničních.
Dosavadní ročníky soutěže hodlá nyní autoklub sídlící v Mnichově prověřit. „Důvěryhodnost a důvěra jsou naše největší bohatství,“ dodal Obermair. Současně poznamenal, že kompletní prověrka nejspíš nebude možná, protože některé statistiky hlasování se hned po předání cen likvidovaly.
Dopravní expert z univerzity v Duisburgu Ferdinand Dudenhöffer vyzval ADAC k radikální restrukturalizaci. Autoklub konkrétně pomáhá řidičům na silnicích při nehodách, testuje dopravní prostředky, vybavení pro ně, kvalitu odpočívadel nebo tunelů a provozuje také vlastní cestovní kancelář. „Je potřeba prověřit také jeho statistiky o nehodách nebo o tunelech,“ doplnil Dudenhöffer s tím, že když někdo lhal ve výsledcích ankety, není vyloučené, že lhal i v jiných výstupech.
ADAC proti mýtu - byly však jeho argumenty podložené?
Po vyšetření celého skandálu volá i ministr dopravy Alexander Dobrindt spolu s bavorským premiérem Horstem Seehoferem, proti jejichž projektu dálničního mýtného pro cizince se ADAC dlouhodobě staví. „V souvislosti s mýtem jsem se vždycky ptal, kam chodí na ty závěry,“ zpochybnil Seehofer argumenty autoklubu ve sporu o plánovaný poplatek na německých dálnicích pro osobní auta registrovaná v zahraničí.
Studie vypracovaná na podnět ADAC totiž tvrdila, že celý projekt bude pro německou pokladnu ztrátový. Jenže německé ministerstvo dopravy si od něj slibuje minimálně stovky milionů eur ročně na opravy a výstavbu dálniční a silniční sítě.
ADAC taky před několika lety přišel s nelichotivým testem pro Dacii Logan. Nyní se však začalo spekulovat o tom, že ani test mezi kužely, při kterém se Dacia převrátila, nemusel mít žádnou vypovídací hodnotu. Naopak - nevhodně zvolené pneumatiky mohly rumunskou automobilku poškodit a místo toho nahrát německým konkurentům, píše Bild.
Denně vyrazí záchranáři ADACu na pomoc skoro 11 tisícům řidičů. Teď ale záchrannou akci potřebuje jeho pověst. Tím spíše, že obvinění přibývají. Podle některých expertů ADAC falšoval třeba i statistiky nehod. „ADAC, který potřebujeme, který pomáhá při poruchách, je dobrý. A pak je tu ADAC – hospodářská mocnost, poiltická mocnost, která má obrovský vliv,“ vysvětluje dopravní expert Ferdinand Dudenhӧffer.
Klub vznikl před 111 lety jako dobrovolné sdružení několika nadšenců a nyní disponuje nejen druhou největší flotilou záchranných vrtulníků v Německu, ale taky majetkem za tři čtvrtě miliardy eur a značným vlivem na politiku. Přes svoji moc nepodléhá žádné veřejné kontrole.