Odvolací soud potvrdil pro řidiče vodního skútru podmíněný trest za usmrcení dívky na Orlíku. Christoph Steinert má také pozůstalým zaplatit nemajetkovou újmu 1,4 milionu korun. Právě proti výši částky podával řidič odvolání po verdiktu píseckého soudu.
Tragédie na Orlíku: Podmínka pro řidiče skútru platí, pozůstalým má zaplatit přes milion
Obhájce obžalovaného Josef Doucha požadoval snížení nařízené částky. „Domníváme se, že soud měl vzít v úvahu, že klient je nemajetný a nevydělává si. Proto požadujeme náhradu, která zohledňuje jeho finanční poměry,“ řekl dnes Doucha.
Podle verdiktu má ale Steinert zaplatit 800 tisíc korun matce dívky a 600 tisíc korun otci. Argument obhajoby, že Steinert momentálně není zaměstnaný, soud nebral jako dostatečný. „Částku lze uhradit v budoucnosti v pozdějším produktivním věku,“ uvedla v odůvodnění rozsudku předsedkyně senátu krajského soudu Milena Vránková.
Tragédie se stala vloni v červenci. Devatenáctiletý obžalovaný se se svým kamarádem koupal v místech pod orlickým zámkem, když si všimli, že se k nim blíží výletní parník. „Proto jsme sedli na skútr a loď objeli. Z její druhé strany však plula pramice,“ sdělil v dubnu před soudem devatenáctiletý Steinert.
Skútr se s loďkou srazil za zádí parníku. „Ta pramice se najednou proti nám vyřítila, snažil jsem se jí vyhnout,“ tvrdil Steinert. Na pramici byla v té chvíli devatenáctiletá dívka, která po převozu do nemocnice svým zraněním podlehla.
Obžalovaný odhadoval, že v době střetu jel skútr rychlostí maximálně 40 kilometrů za hodinu. Steinert vlastní průkaz povolující řízení malých plavidel. Dodal navíc, že na vodním skútru jezdí už několik let.
Jenže přítel usmrcené dívky před soudem tvrdil, že skútr jel rychleji. Podobně vypovídali i kapitán a lodník z výletního parníku.
Odborné stanovisko pracovníka státní plavební správy tvrdí, že tragickou nehodu zavinil řidič skútru. Podle posudku měl dát Steinert přednost lodi, na níž byla dívka se svým přítelem.
Podle soudce píseckého obvodního soudu šlo těžko posoudit, jakou rychlostí skútr jel. Steinert však podle něj situaci podcenil a měl předpokládat, že za parníkem mohou být plavci nebo jiné lodě. „Nezachoval přiměřenou opatrnost, včas nepřizpůsobil rychlost a trasu plavby tak, aby mohl reagovat na přítomnost a chování jiného účastníka plavebního provozu,“ řekl soudce.
Kvůli nehodě vzniklo na vodních nádržích Orlík a Slapy 16 ploch vymezených pro koupání. Nesmějí do nich motorová plavidla a navíc se mohou i v okolí těchto míst pohybovat maximálně desetikilometrovou rychlostí.