Železniční koridory: Ještě nejsou dokončené a už potřebují opravu

Zatímco čekají hlavní železniční uzly v Česku stále na dokončení, některé jejich úseky už potřebují modernizovat. Problémem jsou například zvlněné koleje. Někteří odborníci tvrdí, že zatím neexistuje propracovaný plán, jak se o stárnoucí tratě dál starat. První úsek moderního koridoru se otevíral před dvaceti lety.

Podle plánů z devadesátých let už měla být síť koridorů hotová. Téměř dokončený je ale jen II. koridor z Břeclavi do Petrovic u Karviné. Na I. koridoru z Děčína do Břeclavi stále chybí dodělat asi desetinu. Na III. koridoru zhruba třetinu, stejně jako na poslední trati vedoucí přes Prahu k Českým Budějovicím.

  •  I. Železniční koridor – Děčín – Břeclav
  • II. Železniční koridor – Petrovice u Karviné – Břeclav
  • III. Železniční koridor – Mosty u Jablunkova – Cheb
  • IV. Železniční koridor – Děčín – Horní Dvořiště

Hlavní železniční tratě určené k dálkové a tranzitní dopravě mezitím zastarávají. První dva koridory prošly modernizací naposledy v roce 2004. 

V 90. letech se trošku podcenila železniční doprava. Tenkrát byla v určitém úpadku a nikdo netušil, že dojde, zejména z hlediska přístupu soukromého kapitálu, k větší renesanci a vyšší kvalitě, a tudíž že vzniknou vyšší nároky na přepravu.
Jiří Samek
předseda sekce kombinované dopravy Svazu dopravy
Události: Hlavní železniční tratě zastarávají (zdroj: ČT24)

Zastarávají, ale normy přesto splňují, tvrdí SŽDC

Podle SŽDC zatím i ty nejstarší části koridorů normám vyhovují. „Ještě nemají nárok na to, aby se začaly přestavovat. Nicméně po dvaceti letech už se dostáváme do fáze, kdy ta údržba začíná být náročnější,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský.

„Po pěti letech, kdy byla sjednaná garance s dodavatelem, by se měla začít dělat běžná údržba. To se samozřejmě nedělá, hrne se to před sebou,“ říká Pavel Stoulil, odborník na údržbu železničních tratí z Fakulty dopravní ČVUT.

Modernizací prochází aktuálně i úsek I. koridoru východně od Prahy. Od dubna budou vlaky v opraveném úseku moci projíždět 160kilometrovou rychlostí, která je zároveň na koridorech stanovená jako maximální.

Vydáno pod