Řidiči se nevěnují řízení a nedodržují vzdálenost. Sankce za nejčastější přestupky přitvrdí

Události: Změny v bodovém systému (zdroj: ČT24)

Ministerstvo dopravy chce přitvrdit postihy za nejčastější přestupky. Více než dvacet tisíc nehod ročně mívá dvě příčiny: nevěnování se řízení a nedodržení bezpečné vzdálenosti. Desítky z nich končí tragicky. Třeba malý odstup chce ministerstvo nově trestat vyšší pokutou a dvěma trestnými body. Přísnější postih by měl hrozit i za další přestupky.

Přestože zákon jasně nedefinuje, co je bezpečná vzdálenost, řidič si v jakékoliv situaci na silnici musí umět poradit. Nejčastěji řidiči bourají kvůli ladění rádia a používání mobilního telefonu, což je odrazuje od plné soustředěnosti.

Za nevěnování se řízení a nedodržení bezpečné vzdálenost nyní hrozí pokuta do 1500 korun, nově by to ale mohlo být až 3000 a navíc k tomu ještě dva body. „Protože to jednání mělo nějaký následek, bylo tam jasné ohrožení a takovéto jednání je nepřípustné,“ vysvětluje ředitel dopravní policie Tomáš Lerch. 

Přísnější postihy ministerstvo dopravy plánuje třeba i u jízdy na červenou, pod vlivem drog nebo alkoholu. Zatím bezpečnou vzdálenost si ale od navrhovaných změn drží poslanci podvýboru Poslanecké sněmovny. Změny prý sice chtějí, mají ale své připomínky.

Navrhované změny v bodovém systému a sankcích (Kč)
Zdroj: ČT24

Platit by mohlo, že by za ty nejzávažnější přestupky byla v blokovém řízení pevně stanovená hranice pokuty. Zjednoduší se i body - na šest, čtyři a dva. Mírnější sankce mají být za špatné parkování, nerozsvícená světla nebo zapomenuté doklady. Nově by ale byly dva body za nepoužití směrových světel. Změny by mohly platit už na podzim.

Navrhované změny v bodovém systému a sankcích (Kč)
Zdroj: ČT24

Mezi politiky shoda nepanuje, ministr chystá seminář

„Pokud se to týká bodového systému, tam si nejsem jistý tou účinností a tam bych ponechal stávající výši. Sankce podpoříme, když se ale zvýší pro ty skutečně velmi nebezpečné dopravní přestupky,“ říká člen podvýboru pro dopravu František Laudát  (TOP 09).

„Tady zůstává s velkou obavou stále otevřena otázka úsekového měření rychlosti,“ namítá místopředseda podvýboru Karel Šídlo (KSČM). „My s tím zásadně opravdu souhlasíme. Myslím si, že jsme nejlacinější zemí, co se týče pokut, v celé Evropě,“ dodává jiný člen podvýboru pro dopravu a starosta Náchoda Jan Birke (ČSSD)

K úspěšnému prosazení změn chce ministr dopravy širší dohodu s politiky, odborníky ale i řidiči. Připravuje proto seminář. „Byla by velká škoda přijít s dobrým návrhem, který by se potom celý předělal v parlamentu, protože by poslanci argumentovali, že o tom nebyla žádná debata,“ říká šéf resortu Dan Ťok (za ANO). 

Vydáno pod