Praha - Před čtvrt stoletím se účastnil Palachova týdne, protestů proti normalizační moci, nikoliv ovšem jako demonstrant, nýbrž coby fotograf tehdejší Československé tiskové kanceláře. „Kdyby člověk neochutnal, jak je zle, tak by nevěděl, jak je dobře. Jsem velmi rád, že jsem u toho byl,“ říká Michal Doležal, i dnes fotograf veřejnoprávní ČTK.
Fotograf Palachova týdne: Nejhorší byly Všetaty
„Já jsem tam byl služebně, protože jsem byl služebně nejmladší, tak mě vyhnali na Václavské náměstí,“ vzpomíná, jak se na demonstraci dostal. Mnozí jeho kolegové se však vydali fotit načerno. „Všichni jsme cítili, že se něco děje.“
Partu s kytičkou jsem ani neviděl
Fotograf vzpomíná, jak se srocení lidí na náměstí rychle zvětšovalo. Policie vyzývala k tomu, aby se nepovolené shromáždění rozešlo, jenže lidé si nepřipadali jako součást demonstrace, pouze se dívali. Přesto je policisté začali legitimovat a odvážet (více čtěte zde). „Ta parta, která tam chtěla položit kytičky, ty jsem v podstatě ani neviděl, k těm jsem se ani nedostal, protože dav byl veliký,“ připomíná skupinu, která chtěla na Václavském náměstí v tichosti uctít památku Jana Palacha položením květiny. Policie přesto tvrdě zasáhla.
„Byl jsem ve složité pozici. Věděl jsem, že když půjdu do velkých detailů, tak se těch snímků s největší pravděpodobností zmocní Bezpečnost a může to použít proti těm lidem. Proto jsem zezačátku fotil hlavně davy, aby lidem nebylo vidět do obličeje,“ popisuje prekérní situaci fotografa za totality. Později fotografové fotky schovávali.
Výběr fotek Michala Doležala z Palachova týdne:
Ačkoliv historikové za nejhorší den Palachova týdne považují čtvrtek, kdy policie zasáhla zvláště brutálně, Doležal připomíná pouť do Všetat, místa posledního odpočinku Jana Palacha, kterou policie rozprášila, čímž protesty de facto skončily. (V roce 1990 byly Janovy ostatky převezeny zpět na původní místo na pražské Olšany).
„Pro mě byla nejhorší zkušenost Všetaty, kam jsme jeli s Michalem Krumhanzlem, a lidé od Bezpečnosti neměli moc velkou radost z toho, že tam jsme, a tak nás strčili do nádražní haly, kde jsme se akusticky stali účastníky týrání nějakého člověka, kterého tam zavlekli do kanceláře a byly slyšet údery pendreků a ten mladý kluk opravdu strašlivě křičel.“
Fotograf Michal Doležal se kromě politických událostí věnuje především sportu. Je držitelem ocenění soutěže Czech Press Photo.