Edinburgh – Studium cizího jazyka může mít pozitivní vliv na lidský mozek a i v pozdnější dospělosti oddálí jeho stárnutí. Uvádí to práce čtyř edinburských neurologů, kterou publikoval americký vědecký časopis Annals of Neurology. Již starší studie naznačovaly, že bilingvní člověk může být ušetřen nástupu demence o několik let.
Učme se cizí jazyky. Oddálí stárnutí mysli
Čtveřice britských vědců prováděla výzkum ve dvou vlnách na vzorku 262 účastníků. Hlavní otázkou bylo, zda studium cizího jazyka zlepší kognitivní schopnost člověka, nebo naopak – zda člověk s lepšími kognitivními schopnostmi má větší šanci stát se bilingvním.
Výsledná zjištění dala za pravdu první hypotéze. Ti účastníci, kteří ovládali minimálně dva jazyky, měli výrazně lepší kognitivní schopnosti, nejvýrazněji se dvojjazyčnost promítala do jejich inteligence a čtenářských schopností. Jejich verbální projev byl plynulejší.
„Miliony lidí po celém světě se naučí druhý jazyk později v životě. Naše studie ukazuje, že dvojjazyčnost, i když získaná v dospělosti, může pozitivně ovlivnit stárnutí mozku,“ uvedl spoluautor studie Thomas Bak pro zpravodajský sever BBC.
Lékař: Komunikace? Pro mozek obrovský rozvoj aktivity
Podle neurologa z Všeobecné fakultní nemocnice Vladimíra Línka v Praze tak totiž člověk „zopakuje“ vývoj, který prožívá jako dítě. „Už v dětství se jako jednu z kognitivních znalostí malý človíček učí komunikovat s matkou,“ vysvětluje. „Výsledkem je obrovský rozvoj neuronální aktivity, a čím víc takovýchto schopností získáme během života, tím lepší máme startpoint pro ubývání kognitivních funkcí v případě nemoci a stáří.“
Při učení se cizího jazyka totiž dochází k růstu a větvení neuronů a s nimi i mozkové kůry. Podle Línka by se tak dalo prokázat i to, že trénování mysli pomocí cizích jazyků oddálí nástup Alzheimerovy choroby. „Lze si představit, že trénink cizího jazyka může vést k tomu, že probíhá pomaleji či nastává později. Jednou z prvních známek Alzheimerovy choroby je totiž kromě krátkodobé paměti i chudnutí jazyka.“ A jak ukázali vědci z Edinburgu, lidé trénovaní vícero jazyky mají lepší vyjadřovací schopnosti.