Solární plavidla - budoucnost lodní dopravy?

Sydney – Austrálie má za sebou fázi prototypů solárních trajektů. Jejich cílem je šetřit životní prostředí především ve znečištěných městech. Lodní průmysl totiž jako celek produkuje v současnosti víc škodlivých emisí než letecká doprava. Loď kotvící v sydneyském přístavu má solární panely na přídi a ještě stavitelné solární plachty, které se otáčí proti slunci. Zároveň zachytávají větrnou energii.

Při nízké rychlosti nebo manévrování využívá elektřinu vyrobenou solárními panely, při stabilní rychlosti během přejezdu pak klasický dieselový motor," poukazuje Robert Dane, ředitel společnosti Solar Sailor, na přednosti lodě, která uveze sto cestujících.

Plavidlo už má za sebou úspěšnou zkoušku jako městský trajekt. Tichá a ekologická loď je dobrý obchodní artikl. Na jaře by další čtyři měly brázdit vody znečištěného Hongkongu. „Spotřeba nafty nám klesne asi o 40 %. Ročně vypustíme o sto tisíc tun oxidu uhličitého méně,“ předpokládá ředitel přepravní společnosti Cameron Halliday.

Reportáž Dany Zlatohlávkové (zdroj: ČT24)

Na papíře už existují i daleko smělejší plány. Francouzi například navrhli městskou dopravní loď Physalia, která má vyprodukovat dokonce víc energie, než spotřebuje, a má navíc fungovat jako pohyblivá čistička vody.