Praha – Při natáčení poslední série oblíbené reality show Kohlanta zemřeli dva lidé. Francouzská televize se rozhodla sérii nevysílat. Přes podobná neštěstí ale tento typ programů z obrazovek jen tak nezmizí. Přitahují hodně diváků a televize jim v honbě za sledovaností nabízí stále krizovější situace a v mnoha případech až za hranicí etiky.
Reality show – kam až je možné zajít kvůli zisku?
Nepředstírané chování lidí v krizových situacích táhne diváky nejvíc. A stanice v ostré konkurenci přitvrzují. Asi největší pozdvižení vyvolala před šesti lety nizozemská reality show, ve které tři nemocní soutěžili o ledviny smrtelně nemocné ženy.
O vítězi měly rozhodnout i hlasy diváků. Až na konci pořadu vyšlo najevo, že jde o mystifikaci. A že tvůrci chtěli jen šokujícím způsobem upozornit na palčivý problém nizozemského zdravotnictví - nedostatek dárců.
Kanál Discovery Channel slaví úspěch s pořadem Smrtonosný lov, kde rybáři v nebezpečných aljašských vodách soupeří o co největší úlovek královských krabů. Hned během natáčení první sezony se potopilo jedno plavidlo a zemřelo šest rybářů.
V prosinci se zase vysílal pilotní díl show nazvané Nejlepší pohřeb v dějinách o ústavu, který zajišťuje rodinám co nejbláznivější poslední rozloučení s mrtvými. „Když budeme pracovat tak, jak určitě umíme, uděláme tyto rodiny velmi šťastnými v nejhorších okamžicích jejich života,“ bránil pořad ředitel pohřebního ústavu John Beckwith.
Z lidského neštěstí těží i pořad Podvodníci, ve kterém soukromý detektiv sleduje nevěrné partnery. Kamery pak snímají následné hádky.
Utrpení i radost v reality show Kohlanta sleduje od roku 2001 pravidelně víc než sedm milionů francouzských diváků. Dvacet dobrodruhů bojuje v tropickém ráji o holé přežití. V extrémních podmínkách si musí opatřit jídlo, postavit přístřeší, udržovat oheň. Šest týdnů navíc plní obtížné úkoly. Vyhrát může jen jeden.
Dvě oběti zřejmě soutěž neukončí
Televize TF1 připravovala už její šestnácté pokračování, jenže na obrazovkách se neobjeví. Hned první natáčecí den v Kambodže zemřel jeden z trosečníků na infarkt. O týden později se zabil lékař, který na soutěžící dohlížel. Údajně mu šlo víc o pořad než o jejich zdraví. „Rozzlobila ho anonymní svědectví a lživá obvinění. Rozzlobili ho všichni, kdo to tisknou, aniž by si ověřili všechny informace,“ řekl o doktorovi producent pořadu Franck Firmin-Guion. Náročná soutěž se přitom veřejně propírala už loni. Její účastníci tehdy zhubli až o 13 kilogramů. Jeden soutěžící musel kvůli vyčerpání a úbytku váhy dokonce odstoupit.
Ani poslední lidská tragédie přitom nemusí znamenat konec Kohlanty na francouzských obrazovkách. Výroba každého dílu reality show sice stojí TF1 800 tisíc eur, na příjmech z reklamy ale komerční stanice vydělá čtyřikrát víc. V minulosti zemřeli účastníci bulharské a pákistánské verze této soutěže. Show přesto pokračovala dál. „Tato zkouška spojená s poklesem hmotnosti řadí tento pořad mezi extrémní sporty a náročné testy. To dělá z pouhé hry reality show,“ uzavírá autor knihy o reality show Francois Jost.