Damašek - Dobytí iráckého Ramádí a syrské Palmýry jsou po delší době dvě výrazné kořisti Islámského státu. Dílčích úspěchů obratně využívá i tamní propaganda. Sociální sítě zaplnila videa, která mají jediný cíl: S dílčími úspěchy nalákat také nové bojovníky.
Ramádí a Palmýra jsou novým trumfem džihádské propagandy
Poté, co bojovníci Islámského státu ztratili pozice v syrském Kobani nebo iráckém Tikrítu, pro leckoho měli dobu své největší „slávy“ za sebou. Oslabení koaličních náletů, nedůvěra sunnitských kmenů vůči vládě či slabá morálka mnohých iráckých jednotek proti odhodlanému nepříteli umožnila islamistům nový vzestup. Reálným důsledkem je právě ovládnutí Palmýry či Ramádí, města vzdáleného jen desítky kilometrů od irácké metropole.
Islamisté si vyvěšení vlajky v hlavním městě provincie Anbár patřičně užili a chlubí se nahrávkami „triumfálních jízd“ jako obávaní dobyvatelé či vítaní osvoboditelé. Nové úspěchy v kombinaci se silnou propagandou a stovkami videí na internetu znovu zapůsobily v hledání čerstvých sil: Vábení islamistů už nyní celkově vyslyšelo na 17 tisíc mužů a žen z více než 90 zemí.
Svou mediální sílu ukazují i šokující záběry ničení starobylých památek v dobytých městech. Islamistická propaganda má cenné pouštní artefakty za kultovní modly, které je – podle vnímání radikálů – nutné odstranit v souladu s myšlenkami proroka Mohammeda. Šíření podobných videí má ale spíše přitáhnout pozornost médií a tím i celého světa. Vědí, že ničením památek, které jsou světovým dědictvím, budou na Západě v centru pozornosti. Svým způsobem jsou v účelech propagandy velmi zdatní, uvedl pro CNN historik Tom Holland.
Tuto skutečnost dokazuje i nedávná studie Institutu Brookings. Jejich průzkum ukázal, že už na konci minulého roku měli islamisté přes 46 tisíc aktivních účtů na Twitteru, v průměru s tisícovkou sledujících uživatelů. V rámci IS působí jedinci, jejichž úkolem je v reálném čase zachycovat dění na bitevním poli i s pomocí fotografií a videonahrávek. Mnozí z těchto lidí jsou právě zahraniční rekruti.