Řím – Záchranáři definitivně ukončili pátrání po pohřešovaných z výletní lodě Costa Concordia, která ztroskotala v polovině ledna u ostrova Giglio. Záchranáři se tak rozhodli na základě zjištění, že se deformoval trup lodi v místech, kde byly v posledních dnech v rámci pátrání udělány otvory. Vznikla obava, že by potápěči mohli uvíznout v zatopených prostorách v hloubce i 20 metrů. Pokračovat ale bude hledání pohřešovaných v prostorách vraku nad vodou a kolem ztroskotaného obřího plavidla.
Pátrání po pohřešovaných z Concordie skončilo
Práce v zatopené části trupu končí. Úřady totiž zneklidňují pohyby vraku v rozbouřeném moři. Sledují je přesné měřicí přístroje. Údaje posledních dvou dnů už podle expertů znamenaly pro potápěče příliš velké riziko. „Hledání uvnitř lodě pod vodou jsme definitivně zastavili,“ řekl mluvčí záchranářů. Služba civilní ochrany rodinám pohřešovaných a ambasádám jejich zemí vysvětlila, že v potopené části vraku už nejsou bezpečné podmínky pro další pátrání.
Mluvčí hasičského sboru Luca Cari:
„Veškeré podvodní aktivity pro hledání uvnitř trupu jsme zastavili na dobu neurčitou. Už to není bezpečné. Před dvěma dny, kdy přístroje zaznamenaly poslední pohyby lodi, jsme znovu analyzovali situaci. Data od vědeckého výboru nás přivedla k závěru, že už není možné dál uvnitř lodě pracovat.“
Nezvěstných je stále patnáct lidí
Potápěči v lodi Costa Concordia našli 17 obětí, nezvěstných zůstává 15 osob, upřesnil krizový štáb na ostrově Giglio, u jehož břehů loď před dvěma týdny narazila na útes. Poslední oběť našli potápěči v sobotu. Tělo už identifikovali příbuzní – patřilo 25leté peruánské servírce. Erica Soriová podle svědectví cestujícím pomáhala, a dokonce jednomu starému muži dala svou záchrannou vestu.
Protože už není žádná naděje, že by se ve vraku našel někdo živý, soustřeďují se nyní experti na zabránění ekologické katastrofy.
Odčerpávání 2 400 tun pohonných hmot mělo začít v sobotu ráno, ale technici nizozemské společnosti Smit a italské Neri rozhodli o odkladu. Prozatím technici umístili bezpečnostní zábrany kolem otvorů, jež byly v trupu lodě vytvořeny ve výšce palivových nádrží.
Zdá se, že pumpování paliva nebude možné zahájit dříve než v polovině nadcházejícího týdne. I poté, až se počasí umoudří, potrvá zhruba dva týdny vyprázdnění nádrží, které obsahují zhruba polovinu paliva naloženého před vyplutím lodi.
Vedení toskánské námořní správy dnes sdělilo, že nebyl stanoven termín pro odstranění vraku, ale že by se tak podle zvláštního zmocněnce pro řešení nehody Franka Gabrielliho mělo stát za sedm až deset měsíců.
Společnost Costa Crociere, která plavidlo provozovala a jejíž kapitán zřejmě nehodu zavinil, nabídne každému z pasažérů odškodnění ve výši 11 tisíc eur (asi 280 tisíc korun) a kromě toho 3 000 eur jako náhradu za jízdenku, cestovní náklady a náklady na lékařské ošetření. Jde o 3 206 osob z 61 zemí. Na lodi byla také tisícovka členů posádky ze čtyřiceti zemí.
Obyvatelé ostrova Giglio začínají mít strach o svou budoucnost. Nikdo z nich si nedokáže představit úspěšnou letní turistickou sezonu s takovouto dominantou pobřeží. „Chceme, aby ten vrak co nejdřív zmizel. V sázce je naše budoucnost a ekonomika celého ostrova,“ podotkl mluvčí obyvatel ostrova Alvaro Andolfi. Obyvatelé proto vytvořili občanský výbor pro jednání s úřady.