Oprášená sláva Orient expresu - jako atrakce pro boháče

Budapešť - Na cestu z Budapešti až do Teheránu vyjel slavný Orient expres. Historická verze vlaku je už ale jen turistickou atrakcí pro bohaté - cesta do Teheránu stojí v přepočtu od tří set do šesti set tisíc korun. Sedm tisíc kilometrů dlouhou trasu absolvuje s několika celodenními zastávkami a programem pro sedm desítek cestujících.

Orient Expres vyrazil z Budapešti do Teheránu (zdroj: ČT24)

Cestu by luxusní muzeální souprava, nesoucí název Golden Eagle Danube Express a poháněná předválečnou parní lokomotivou, měla překonat za třináct dní. Vedení maďarských železnic oznámilo, že vlak s pětihvězdičkovými službami bude jezdit pětkrát ročně. Zrekonstruované vagony koupil britský byznysmen jako vysloužilý šrot od maďarské pošty. Jeden z vozů sloužil jako salonní komunistické elitě - jezdil v něm i tehdejší maďarský vůdce Jánoš Kádár.

Orient expres označoval luxusní železniční spojení mezi západní Evropou a Balkánským poloostrovem na trase Paříž-Istanbul. Po druhé světové válce s přestávkami jezdil v různých obměnách, až nakonec před pěti lety zcela zmizel z nabídky. Provoz byl ukončen po 126 letech 14. prosince 2009.

Vlak, původně nazvaný Express d'Orient, vyrazil poprvé z pařížského Východního nádraží 5. června 1883. Cesta tehdy ale končila už v rakousko-uherské metropoli; od října se dalo dojet až do Istanbulu, ovšem s nezbytným přestupem na bulharskou lokálku a dvojí cestou lodí.

Až do Istanbulu začal jezdit vlak teprve v roce 1888 a o tři roky později změnil jméno na Orient expres. Otcem vlaku, který se stal symbolem luxusu, byl belgický podnikatel Georges Nagelmackers. Inspiraci našel při návštěvě USA v roce 1872, kdy ho fascinovaly komfortní rychlovlaky bratří Pullmanů a dostal nápad udělat něco podobného i v Evropě. Jeho expres pro 40 cestujících tvořila elegantní lokomotiva, dva luxusní spací vozy, jídelní vůz, zavazadlový vůz a část pro personál.

V jízdních řádech evropských železnic se jméno Orient expresu objevovalo až do roku 2009. Během let vlak měnil trasy, jak marně soupeřil s leteckou dopravou, a například mezi Paříží a Istanbulem projel naposledy 19. května 1977. V poslední fázi už spojoval zase jen Paříž (a po otevření nové linky TGV už jen Štrasburk) s Vídní. Od začátku 80. let ale jezdí také luxusní nostalgické vlaky nesoucí jméno Orient expres, které zajíždějí i do Prahy.