Rijád - Šejkové chtějí ulehčit saúdskoarabské metropoli od kolabující dopravy. Spustili proto projekt velkolepé sítě podzemní dráhy za více než 20 miliard dolarů. Cestující mají vozit automatické elektrické soupravy řízené počítačem bez potřeby lidské obsluhy. Šestice navazujících linek pokryje celou rozlohu města.
OBRAZEM: Luxusní metro - lék na kolabující dopravu v Rijádu
Každé ráno se snaží statisíce obyvatel Rijádu dostat do práce. Osm set tisíc aut ale ucpává i široké dálnice a obchvaty. Proto se vedení města rozhodlo vybudovat systém metra o délce téměř 180 kilometrů, pojmenovaný po zakladateli Saúdské Arábie.
„Výstavba rijádského metra je součástí projektu veřejné dopravy krále Abdulazíze. Zahrnuje 6 tratí a 85 stanic. Část z nich je povrchová, jiné jsou podzemní. Některé jsou ale umístěny například na mostech. Takové stanice jsou výsledkem vysokých nároků na naše inženýry,“ konstatoval Abdulláh Allohajdán z rijádského úřadu pro výstavbu.
Dopravní systémy zaznamenají denně až 50 milionů jednotlivých jízd autem. Pro povrchovou dopravu je to naprosto neúnosné množství. „Z domova vyrážím každé ráno v šest, ale do práce se dostanu až v půl deváté, protože silnice jsou úplně ucpané,“ poznamenal obyvatel Rijádu Fahád Onajzí.
- Abdulláh Allohajdán z rijádského úřadu pro výstavbu: „Metro bude pro město znamenat velký skok kupředu. Zmírní dopravní zácpy a posune nás mezi rozvinuté metropole. Stavba má velmi vysokou prioritu a jde o vůbec největší projekt v Saúdské Arábii.“
V současné době má Rijád necelých šest milionů obyvatel, za patnáct let jich má být o polovinu víc. A situace by se ještě zhoršila. „Jde o obří projekt, který snad ulehčí místní dopravě a ušetří nám čas. Teď je kvůli stavbě provoz trochu složitější, ale to je jen dočasné,“ podotkl obyvatel Rijádu Ahmed Ribdí. Úřadům ale nestačí jen metro. Plánují i obří záchytná parkoviště a bezplatné taxíky pro lidi, kteří budou bydlet dál než půl kilometru od stanice metra.
Projekt veřejné dopravy stál Saúdskou Arábii 22,5 miliardy dolarů (v přepočtu zhruba 439 miliard korun). Arabská země rozdělila kontrakty mezi tři zahraniční konsorcia koncem července 2013 – americkou firmu Bechtel Group Inc, španělskou FCC a italskou Ansaldo STS. Systém má být dokončen v roce 2019. Na realizaci projektu dohlíží společnost Development Authority Arriyadh (ADA). Podle serveru Railway-technology díky němu dostalo práci asi 15 tisíc lidí.
Luxusní metro zahrnuje 756 vozů, 85 stanic, šest linek a 176kilometrovou síť. Projekt veřejné dopravy se skládá také z 3853 autobusových zastávek a stanic, 24 autobusových linek, 1150kilometrové sítě a 956 autobusů. Účelem projektu je omezit dopravní zácpy a snížit znečištění životního prostředí omezením počtu vozidel na silnicích. Tři vedoucí konsorcia, včetně americké stavební firmy Bechtel Group Inc, Španělska FCC a italských Ansaldo STS, kterým byly zadány zakázky na výstavbu projektu.