Moskva – Snaha Kremlu snížit ruskou konzumaci alkoholu vychází vniveč. Ruští obchodníci totiž našli způsob, jak obejít zákon zakazující jeho noční prodej, a na internetu nabízejí čtyřiadvacetihodinovou dodávku alkoholu přímo domů.
Noční vodka – ruský hit obcházející zákon
Rusové jsou ve spotřebě alkoholických nápojů světoví rekordmani; každý z nich ročně vypije až 18 litrů čistého alkoholu, což je o polovinu víc než v zemích EU. Putinova vláda si proto počátkem loňského roku dala předsevzetí snížit spotřebu alkoholu v zemi do deseti let na polovinu. Pomoct by měla reklamní kampaň, stanovení minimálních cen vodky, zanesení piva na seznam alkoholických nápojů i zákaz nočního prodeje alkoholu. Nyní se ovšem ukazuje, že i s ním si umějí podnikaví Rusové poradit.
Ačkoli je v Rusku prodej více než pětiprocentního alkoholu mezi půlnocí a osmou ranní od července zakázán (a v Moskvě si ho nekoupíte už v jedenáct večer), na internetu se s ním čile obchoduje a vyhledavač nabízí stovky firem, které jsou schopné uspokojit zákazníky v kterýkoli čas a láhev vodky jim doručit klidně ve čtyři hodiny ráno.
Jednu knihu, prosím
Obcházení pravidel není žádná novinka. Za prohibice v dobách Michaila Gorbačova se „zakázaná“ vodka dala koupit třeba u taxikářů. Jen se podle pamětníků muselo zeptat, zda řidič nemá nějakou „knížku ke čtení“, a v odpovědi zaznělo, kolik „knížek“ si zákazník přeje.
Alkohol si jde pronajmout, objednat z baru nebo si pořídit zapalovač
Internetová nabídka se ovšem pohybuje na hraně zákona; formálně totiž v zemi od roku 2007 platí zákaz prodávat alkohol přes internet nebo přes telefon. Noční prodejci se ale tváří jako dodavatelská firma, která jen zprostředkovává objednávku pití z nočních barů. Jeden z největších online prodejců pak předkládá zákazníkům nabídku „sběratelských“ zapalovačů s etiketami známých lihovin – a příslušnou láhev přikládá jako dárek. Plastový zapalovač, který stojí pár desítek rublů, se tak prodraží od několika stovek až k několika tisícovkám (v případě dovážené whisky či koňaku).
V Čeljabinsku internetový obchod zase alkohol jen „pronajímá“: doručovatel vydá láhev po podpisu „smlouvy“ a zinkasování „zálohy“. Předmět transakce lze příští ráno „vrátit, ale i nevrátit“. Pro druhou variantu hovoří, že ceny „pronajaté“ vodky se jen mírně liší od cenovek v obchodech.
Internetový prodej alkoholu vzrostl o 400 procent
Podle odborníka na internetové obchodování Pavla Goluběva během letošního roku stoupla poptávka po lihovinách oproti loňsku o 400 procent – i tak ale na internetový prodej připadá jen malá část trhu. „Jde o setiny v ruském moři alkoholu,“ míní Vadim Drobiz, šéf agentury, která situaci na trhu mapuje.
Donedávna si přes internet pořizovali zámožní Rusové luxusní lihoviny a dovážená drahá vína, aby ušetřili oproti nákupům v „kamenných“ obchodech. Zákaz nočního prodeje však vedl k tomu, že prodeje po internetu prudce vzrostly, nabídka obsáhla veškerý sortiment včetně nejlacinější vodky a „civilizovaným prodejcům“ začali konkurovat pochybnější kolegové z „šedé“ ekonomiky. „Riziko, že i na internetu koupíte pančovaný alkohol, prudce vzrůstá,“ varoval Drobiz.
Na MDŽ martini, na silvestra šampaňské
Podle statistik ruského vyhledavače yandex je největší zájem o alkohol večer a během polední pauzy. Uživatelé se dvakrát častěji než o vodku zajímají o víno a stoupá rovněž zájem o whisky. Vodka je však typický „zimní“ nápoj, podobně jako pivo „letní“. Na MDŽ dominuje zájem o martini, během Dne obránce vlasti preferují zákazníci koňak a šampaňskému patří Silvestr.