Brusel - Evropská komise se chystá kuřáky odradit strašidelnými obrázky, které by měly pokrývat až tři čtvrtiny obalů krabiček. Podle Evy Králíkové, vedoucí Centra pro závislé na tabáku 1. LK UK, VFN, ale vyděsí především výrobce. Většina kuřáků totiž vlastně kouřit nechce - jsou závislí. Kruté obrázky by zato mohly platit na mladé. Ty často láká právě image značky. V USA soud nedávno rozhodl, že tabákové firmy strašidelné obrázky na obal dávat nemusejí, mohlo by to ohrozit ekonomický zájem výrobců. Jiná situace je v Austrálii, kde budou obaly s následky kouření zavedeny od prosince.
Mladí jdou po image značky, odradí je kruté obrázky?
„Sedm nebo osm z deseti dospělých kuřáků by raději přestalo. Protože jde ale o silnou závislost, tak mají problém se toho zbavit,“ podotkla Králíková. V Česku se povinné varování lékařů objevilo na krabičkách cigaret v roce 2003. To se na ně začalo tisknout třeba známé: „Kouření škodí zdraví“.
Sníží kruté obrázky počet kuřáků?
Obrázky na obalech, které zobrazují realitu - následky kouření projevující se na těle člověka v té nejhorší podobě - budou zavedeny od prosince tohoto roku v Austrálii. Tabákový průmysl australskou vládu žaloval za to, že nemohou používat svá loga. Tím se stírají rozdíly mezi značkami. „Přesně o to ale jde. Dospělí kuřáci si nevybírají tolik podle image značky. To dělají děti a mladiství,“ zmínila Králíková.
Eva Králíková, vedoucí Centra pro závislé na tabáku 1. LK UK, VFN:
„Pro většinu kuřáků to není záliba, ale otročina. Denně si musejí kupovat něco, co vlastně nechtějí.“
Soud posléze dopadl ve prospěch australské vlády. „Bylo potvrzeno, že obal cigaret je jednoznačně prostředkem marketingu, tedy prostředkem šíření tabákové epidemie,“ řekla Králíková. Výrobci tak mohou svá loga používat třeba v korespondenci s kuřáky, ale ne na obalech.
Nejvíce by nové obaly měly odradit mladé lidi, kteří jsou potenciálními kuřáky, ale ještě s tím nezačali - každopádně nejsou na tabáku závislí. „Mladí sahají po cigaretách právě proto, že mají krásné obaly a jsou spojeny s nějakými adrenalinovými aktivitami,“ konstatovala Králíková s tím, že málo kuřáků v Česku ví, jaké jsou následky, že třeba kouření způsobuje poruchy erekce či leukémii. „Řadu věcí se mohou i stávající kuřáci z těchto obrázků dozvědět,“ dodala Králíková.
Podle návrhů, o nichž se zmiňuje německý tisk, by až tři čtvrtiny obalu krabiček na cigarety mohly do budoucna pokrývat varovné nápisy nebo odpudivé obrázky tkání poškozených kouřením. Výrobce ale takové směrnice přímo děsí - setřely by totiž rozdíly mezi značkami. Poslední tabáková směrnice EU stará 11 let odstrašující obrázky pouze doporučuje. Die Welt napsal, že Evropská komise během příštích pěti let připraví další návrh vedoucí postupně k jednotnému balení cigaret.
Výrobci tvrdí, že dojde k nárůstu nelegálního obchodu
Tím by se ovšem setřely na minimum vizuální rozdíly mezi jednotlivými značkami, na čemž by tratily ty dražší, jako jsou Marlbora z dílny největšího výrobce Philipa Morrise, Davidoff či Camel zakládající si často na designu, napsal server iDNES.cz.
Podle velkých nadnárodních výrobců dojde kvůli podobným opatřením hlavně k nárůstu nelegálního obchodu. Před tím na jaře varovalo i výzkumné centrum Transcrime. Centrum zabývající se nadnárodním zločinem upozornilo, že například jednotné balení by mohlo podpořit padělání cigaret a zákaz vystavování tabákových výrobků v obchodech pak s sebou prý nese riziko nárůstu ilegálního obchodu.
V Kanadě, Irsku nebo Norsku je už vystavení cigaret na prodejnách striktně regulováno a v některých obchodech dokonce musely zmizet zcela pod pultem. V Bruselu se navíc mluví také o zákazu jiných než klasických cigaret - třeba těch s příchutí mentolu nebo tenkých slim.
Profesor Ernesto Savona, autor zprávy, Transcrime:
„Právní předpisy by se měly důkladně posoudit ve vztahu k riziku tvorby příležitostí pro zločince. Víme, že už dnes nezákonný obchod představuje pro legální trh s tabákovými výrobky v EU mimořádné ohrožení, a proto je třeba této otázce věnovat ještě větší pozornost při zavádění nových politických opatření, která se trhu s tabákem dotýkají.“
V Americe děsivé krabičky nebudou
Washingtonský soud v srpnu letošního roku rozhodl, že americká vláda nemůže nutit tabákové firmy, aby na krabičky cigaret umisťovaly obrázky upozorňující na škodlivost kouření. Porušovalo by to princip svobody slova. Americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) vybral na krabičky cigaret devět snímků mrtvých a nemocných kuřáků proto, aby už samotné krabičky upozorňovaly na nebezpečí kouření. Podle tabákových firem ale obrázky překračovaly čistě informační hodnotu a jejich použití neupozorňovalo, nýbrž bojovalo proti kouření. Americký soud tvrdí, že použití těchto obrázků jde za zveřejnění faktů, a může tak ohrozit vlastní ekonomický zájem výrobců. Neexistují totiž důkazy, že by samotné snímky měly vliv na snížení počtu kuřáků v Americe. Podle soudu by vlastně každý balíček cigaret v zemi byl minibillboard pro vládní protikuřáckou reklamu.