Nanking (Čína) – Kvůli poškození historického opevnění se italská automobilka Ferrari omluvila ve východočínském Nankingu. Jedno z aut se po něm před chystanou reklamní akcí prohánělo a jeho pneumatiky zanechaly na 600 let staré památce černé stopy. Nahrávka sportovního vozidla skřípějícího brzdami na vrcholku zdi vyvolala rozhořčení v internetových diskusích, kritiky však mířily především proti čínským úřadům, které údajně památku k akci pronajaly za 12 000 dolarů. Místní úřady nicméně tvrdí, že Ferrari nemělo akci schválenou a že žádný podnik ani osoba nesmějí využívat opevnění města ke komerčním účelům. Jeden z komentátorů na webu nazval poškození památky „hrubou urážkou čínských tradic a kultury“.
Ferrari za 19 milionů pogumovalo hradby v Nankingu
Podle Ferrari byl incident chybou místního obchodního zástupce. „Bohužel zaměstnanec místního obchodního zastoupení - který není zaměstnancem společnosti Ferrari - řídil auto způsobem, který je vidět na videu, a politováníhodným důsledkem jsou stopy pneumatik na této starobylé pamětihodnosti,“ konstatovala firma. „Společnost Ferrari se omluvila čínským úřadům a místním obyvatelům za tento přečin a za škody a slíbila ve spolupráci s místními činiteli poškozené části opravit,“ dodává se v prohlášení automobilky.
Předváděcí akce se konala u příležitosti oslav 20 let od vstupu Ferrari na čínský automobilový trh. Kvůli nočnímu řádění řidiče krátce po vyzdvižení auta na vrcholek opevnění pomocí jeřábu byla událost zrušena.
Poničený úsek se nachází v blízkosti takzvané Čínské brány, která sloužila v době císařství ke slavnostním obřadům a která patří k nejlépe zachovaným částem nankingského opevnění. To bylo v době svého vzniku údajně nejdelším městským opevněním na světě. Nanking sloužil během několika historických období jako hlavní město Číny. Bylo tomu tak i na počátku vlády dynastie Ming (1368–1644), kdy byla poškozená sekce hradeb postavena.
Auto, které brázdilo nankingské opevnění, je součástí speciální limitované série modelu 458 Italia, která byla připravena u příležitosti dvacetiletého oficiálního působení značky Ferrari na čínském trhu. Série zahrnuje jen 20 aut, která mají stejné vlastnosti jako běžný model Ferrari 458 Italia, ale odlišný design. Ke koupi jsou za šest milionů jüanů (18,5 milionu korun). Prodej luxusního modelu nejspíš incident nepoznamená. Zájemců v řadách čínských milionářů je dost.