České Budějovice (Jihočeský kraj) – Odhalení černí pasažéři v městské dopravě v Českých Budějovicích uslyší větu: „Tento rozhovor je nahráván.“ Dopravní podnik vybaví revizory záznamovým zařízením, je to kvůli rostoucímu počtu stížností na jejich chování. Revizoři budějovického dopravního podniku budou mít k dispozici nový nástroj pro střety s černými pasažéry. Dostanou nahrávací zařízení, která mají odhalit lživá tvrzení nepoctivých cestujících.
V Českých Budějovicích si revizoři černé pasažéry nahrávají
Varováním začíná rozhovor revizora s odhaleným černým pasažérem v Českých Budějovicích, stížností na nevhodný, nebo dokonce protizákonný postup kontrolorů totiž loni výrazně přibylo. A záznam jejich jednání je podle šéfů českobudějovického dopravního podniku jednou z mála možností, jak tyto výtky řešit. „Dalším efektem opatření je, že pokud revizoři vědí, že jsou nahráváni, nutí je to chovat se opravdu korektně,“ uvedl mluvčí Dopravního podniku města České Budějovice Radek Filip. Sami revizoři s nahráváním souhlasí, tvrdí, že konfliktů s cestujícími přibývá a možnosti jejich ochrany jsou omezené. „Musíme si na to zvyknout, ale chápeme, že to je pro naši ochranu před stížnostmi. Je to dobrá věc, v případě rozporu s cestujícími se nás podnik zastane.“
Revizoři si mohou vybrat, zda nechají diktafon zapnutý po celou dobu služby, nebo jej zapnou pouze při jednání s černým pasažérem. Pokud ale jednání zaznamenáno nebude, má revizor problém. Záznamy by podle vedení dopravního podniku neměly sloužit jako důkaz proti černým pasažérům, jejich hlasy ale mohou být na nahrávkách slyšet. „Pasažér musí být informován, že dochází k záznamu. Na druhou stranu, dopravní podnik musí být registrován jako správce osobních údajů,“ prohlásila mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů Hana Štěpánková.
Nakolik systém funguje, chtějí revizoři vyhodnotit po šesti měsících. Počet stížností na jejich postup však podle vedení firmy klesl v lednu oproti stejnému měsíci loňského roku o více než polovinu.